De introductie van de eerste Shadow modellen was in 1983. Het was het resultaat van jaren ontwikkeling om aan de vraag van shoppers van de Amerikaanse markt te voldoen. De H.D. motoren waren ronduit slecht gemaakt met oude machines en weinig investeringen voor nieuwe modellen. De vraag was vele malen groter dan het aanbod en H.D. vond dat wel goed want zo konden ze de prijs kunstmatig hoog houden.
De eerste Shadow ziet het licht. De VT500C was leverbaar in Candy Wineberry Rood of Zwart. De koplamp was rechthoekig en over genomen van de eerder uitgekomen Ascot. De side covers waren in chroom uitgevoerd en de zijdeksels van het blok in zwart. De claxon was enkelvoudig. De zwarte en rode “Shadow 500” decal (stikker) was op de side cover geplaatst met een gouden bies. Dit is zo gebleven tot 1986. Het blok is een 491cc OHC 3kleppen per cilinder, watergekoelde V-twin met 6 versnellingen en cardanaandrijving.
De VT750C is in het zelfde jaar als de 500 op de markt gekomen in de kleuren zwart of Candy Wineberry Rood. Wat op viel aan dit model was de ronde koplamp, uitgebreide instrumentarium en het crome voorspatbord. De rest is het zelfde uitgevoerd als de 500. De in kleur gespoten side covers hebben de Shadow 750 decal. Het blok is een 749cc SOHC 3 klepper, vloeistofgekoelde V Twin met 6 versnellingen en cardan-aandrijving.
De VT500C is nu in de kleuren zwart of Candy Scorpio Rood leverbaar. De tank en achterspatbord zijn in de zelfde kleur gespoten. Het voorspatbord is verchroomd en de side covers en motordeksels zwart. De in zwart en rood Shadow 500 decal zit op de side cover met een gouden bies. De rechthoekige koplamp is verchroomd. Aan het blok is niets veranderd.
De VT750C heeft plaats moeten maken voor de VT700C, in verband met de tariefverhoging van de inport van Japanse motorinhoud boven de 701 cc. Zodoende is de inhoud verkleind tot 700 om de Shadow toch toegelaten te krijgen tot de Amerikaanse markt. De 700 is in dit jaar verkrijgbaar in de kleuren zwart en Candy Scorpion Rood op de tank, side covers en achterspatbord. Het voorspatbord is in chroom uitgevoerd. Het instrumentarium zit in een chromen behuizing. Tussen de poten van de voorvork is een dual schijfremsysteem bevestigd met daar onder een dubbele claxon. Op de in kleur mee gespoten side covers zit het Shadow 700 decal. Het blok is een 694cc SOHC 3 kleps, water gekoelde V-Twin met een 6 bak en cardan aandrijving. Verder is het blok uitgerust met zelfstellende kleppen en 2 bougies per cilinder.
Het 500 model is uitgekomen in de kleuren zwart en Candy Glory Rood. De koplamp is rond geworden en verchroomd. In plaats van 1 claxon zijn er 2 geplaatst. Het zadel bestaat uit 2 delen met een ruggesteun. De zijdeksels van de motor zijn gepolijst en blank gelakt. Het Honda embleem op de tank is gebogen aangebracht. Bij de 83er is die recht.
Het 700 model is leverbaar in de kleuren Zwart of Candy Glory Rood. De zijdeksels van de motor zijn gepolijst en de in kleur gespoten side covers dragen het Shadow 700 decal. het blok is het zelfde gebleven.
De VT1100C doet zijn intrede en was leverbaar in two-tone zwart en rood of zwart en zilvereren tank met zwarte spatborden De sidecovers zijn gespoten in zwart/zilver en de Shadow decal is uitgevoerd in zilver. De richtingaanwijzers zijn rechthoekig uitgevoerd. Wat opvalt zijn de 2 klokjes op de tank. Een voor de watertemperatuur en de ander is een brandstofmeter.Onder de meters is het luchtfilterhuis onder gebracht. Om toch voldoende benzine mee te voeren is er aan de linkerkant achter de sidecover een extra tank aan gebracht zodat er in totaal 15 liter brandstof mee gevoerd kan worden. Het nieuwe blok is een 1093 cc SOHC watergekoeld V-Twin, 5 versnellingen en cardanaandrijving.
De VT500C was in 86 leverbaar in de kleuren zwart en een nieuwe kleur Candy Scorpion Rood. Verder is er optisch niets veranderd.
De VT700C was leverbaar in zwart of Candy Brilliant Rood. Het voorspatbord werd in de zelfde kleur mee gespoten. Het achterspatbord werd vervangen door een wat ronder model. De “Honda Wing” en “Shadow” decals kregen de kleuren gespikkeld goud en oranje. Het blok is nog steeds onveranderd. De uitlaten werden wat lager en rechter gezet. Het ruggensteuntje verdween, de 10 spaaks wielen werden vervangen door 5 spaaks. De beschermcovers van de achterrem werd verchroomd. Het logo in het rechter blokdeksel is zwart uitgevoerd.
De VT1100C was te koop in de kleuren zwart of zwart/zilver op de tank.De “shadow”sidecover decal is veranderd in goud. Er zijn ook uitvoeringen met VT1100c in rood. Aan het blok is niets veranderd.
De VT700C is nu in de kleuren zwart en Candy Glory Rood op een zwart frame verkrijgbaar. Dit jaar veranderde de “Honda”tank decal naar zwart met een gouden bies De “Honda Wing”decal is uitgevoerd in bruin, oranje en geel. Het blok is hetzelfde als die van ’84 maar het logo in het rechterdeksel is niet gespoten. De sidecovers zijn verchroomd, de wielen hebben 5 spaken en in het voorwiel zit 1 schijfrem. Het luchtfilter is verhuisd naar de zijkant van de tank.
Het VT1100C model is geheel vernieuwd. Het frame is verlaagd en verlengd, bredere achterbrug, langere wielbasis, 41 mm voorvork. Beide uitlaten zijn naar de rechter kant gebracht en heeft een echte tank met een inhoud van 12 liter. De 1100 werd in de kleuren zwart en Candy Wineberry Rood geleverd. Het frame is zwart gespoten. Het blok is de zelfde als van de 85/86er maar terug getuned. De 5bak heeft plaats gemaakt voor en 4bak en er zijn uitvoeringen met een 3bak. De cardanaandrijving is gebleven.
De VT800c neemt de plaats in van de VT 700c. Men kon nu kiezen tussen de kleuren Two-tone zwart & Candy Glory Red of Candy Wineberry Red & Dry Silver Metalic. Op de zwarte uitvoering is de “Shadow” tankdecal in zilver en de rode in goud uitgevoerd. Het 700 blok is uitgeboord tot 800cc en heeft een 4bak met cardanaandrijving.
De VT1100C is voor dit jaar in zwart en nieuw Candy Wineberry Red verkrijgbaar. De baan over de tank is verdwenen en het frame is in de zelfde kleur gespoten als de tank en spatborden. De bougiebedrading is in het geel uitgevoerd.
De VLX 600C doet zijn intrede. Er is in de Shadowclub nog een discussie gevoerd of dit wel een “echte” shadow was omdat de 600 een ketting als aandrijving heeft en een shadow hoort toch een cardan te hebben. Ook de monoveer wekte verbazing want op het eerste gezicht lijkt het frame op een hardtale. De wielen zijn gespaakt en de tank inhoud is 9 liter. het blok is een 583cc watergekoelde SOHC 3kleps 52 graden V-Twin met een 4bak en de al eerder genoemde kettingaandrijving. De 600 was leverbaar in de kleuren Candy Wave Blue en Candy wineberry Red.
De VT1100C is weer terug van weg geweest. Aan de motor is niets veranderd maar qua kleurstelling is het een feest. Naast de normale two-tone kleurstellingen op de tank en side-covers zijn die ook aangebracht op de spatborden. Buiten de bekende kleurstellingen is deze 1100 ook in de kleuren Dark Red, Pearl White. Het frame is zwart. Achter op het zadel staat voor het eerst Made in the USA.
Voor de Shadows voor Californie is de emissions control device onder de radiator gemonteerd. De VT600C VLX komt alleen in de kleur BrightCandy Glory Red de fabriek uit rollen.
Het kleurenschema van de VT1100 is verder uitgebreid. Er zijn nu 23 combinaties mogelijk. Ook in combinatie met verschillende logo’s. De VT600C VLX is dit jaar alleen in het zwart uitgekomen.
De Deluxe versie VT600D wordt dit jaar geintroduceerd en heeft ten opzichte van de VLX meer chroom aan de fiets hangen. Het blok is grotendeels verchroomd. Dit model is leverbaar in de Two-tone kleuren Coral Reef Blue met zwarte flanken.
De VT1100C loopt in zijn huidige standaardvorm op z’n eind.
De VT1100 American Classic Edition, kortweg ACE wordt gentroduceerd. Het is een retrobike geworden met volle doorlopende spatborden, gespaakte wielen met dikke banden. Ook het blok is flink onder handen genomen en de ballans-assen die voor een trillingsvrije loop zorgen zijn verdwenen. Ook de krukas is onderhanden genomen en de zuigerstangen zitten nu op 1 kruktap. Daardoor is het vermogen afgenomen met 10 PK maar het koppel is in het ondergebied flink toegenomen. Ook de trillingen die het blok voortbrengt is goed te zien en te voelen.
In 1998 kwam de Aero, opnieuw gebaseerd op het Aceblok met enkelvoudige kruktap, maar met een lange 2 in 1 uitlaat en nog meer retro-styling.
De ACE 750 kwam op de markt. Ook dit blok is onder handen genomen en heeft de zelfde ingrepen ondergaan als de 1100 ACE. Wat opvalt, is dat de cardan-aandrijving is vervangen door een ketting. Een grote misslag volgens velen. Een Shadow hoort een cardan te hebben. Maar door een ketting te gebruiken is de 750 nog vooruit te krijgen. Een cardan geeft zo’n 12% vermogenverlies. Op 52 PK en een veel hoger gewicht is deze stap noodzakelijk.
De lang verwachte VTX1800 is te koop. Dit slagschip overtreft qua cilinderinhoud alle choppers. Ook nieuw voor de shadow is de inspuitunits en Lambdasonde in plaats van de carburateur. De meningen over die “kachelpijp” en het fluisterstille loop van het blok (zelfs als die rijd hoor je alleen de banden over het asfalt suizen) lopen uiteen. Gelukkig worden er op de after-markt in 2002 andere uitlaten aangeboden.
Door de jaren heen zijn er veel modellen van de Shadow uitgebracht. De Shadow is dan ook de langstlopende en het breedste lijn ter wereld. Het is jammer dat Honda Nederland laat is begonnen met de levering van de Shadow. Daardoor rijden er vele Shadow’s rond die grijs geïmporteerd zijn. Honda Nederland doet daar zeer moeilijk over. Motorrijders die op een grijze Shadow rijden kunnen wel eens in de problemen komen doordat er geen onderdelen geleverd worden voor deze motoren. Men zegt gewoon dat die niet voorradig zijn en ook niet meer gemaakt worden. Terwijl het magazijn van de importeur er vermoedelijk vol mee ligt.
Ook zijn er vele soorten shadow’s niet naar Nederland gehaald omdat “na gedegen onderzoek” er geen markt voor zou zijn. Dus geen 250, 400, Aero, Tourer en Spirit en nog een handvol uitvoeringen van de Shadow. En dat is jammer. Jammer voor ons, maar ook een gemiste kans voor Honda Nederland.