Vt1100 C2 knallende uitlaat

Moderators: knutsel, Hillywood

Wil
Shadow Motorclub leden

Vt1100 C2 knallende uitlaat

Bericht door Wil »

Zoals je hier kunt lezen ben ik in het bezit van een hele mooie Shadow uit 1995. Motor technisch lijkt hij me helemaal in orde voor zover ik dat kan horen, zien en beoordelen.

Iets waar ik niet helemaal thuis in ben is de aanpassing van de uitlaat.

Ik heb hier de link naar YouTube met het geluid van mijn motor: https://www.youtube.com/watch?v=q2GtYNQo-tc

Hij rijdt rustig weg (mooi geluidje) en op 7 seconden hoor enkele malen de knal uit de uitlaat die ik bedoel. Dit gebeurd bij het afremmen of terugschakelen. De ene keer wat harder en vaker dan de andere keer.

Voor zover als ik weet lijken het de originele uitlaten zoals je kunt zien op de foto hieronder.
Afbeelding

Mijn vraag is eigenlijk: kan dit kwaad of klinkt het alleen leuk?

Vervolg vraag: is het schadelijk, wat is dan een oplossing?

Alvast bedankt.
Honda VT1100 C2 ACE // SENA 20S // TOMTOM RIDER 400
Ro1967
Moderators
Contacteer:

Re: Vt1100 C2 knallende uitlaat

Bericht door Ro1967 »

Zo te horen de afstelling, maar kan volgens mij geen kwaad, een shadow ploft nu eenmaal, :wink:
Groet Ro

Stokkie

"Young riders pick a destination and go... Old riders pick a direction and go."

Regiobiker regio midden 2017 :D

Biker van het jaar 2023! :D :D :D

welkom in ons midden
Wil
Shadow Motorclub leden

Bericht door Wil »

Ro1967 schreef:Zo te horen de afstelling, maar kan volgens mij geen kwaad, een shadow ploft nu eenmaal, :wink:
Met "zo te horen de afstelling" bedoel dat dit zo hoort ?
Ro1967
Moderators
Contacteer:

Bericht door Ro1967 »

Het kan zijn dat hij wat teveel benzine krijgt, dat komt in je uitlaat en dan ploft hij. In je carburateurs zitten 2 luchtschroeven, hier kun je dat mee afstellen. Ik heb zelf ook een vt 1100 en deze ploft ook, mijn vorige vt1100 plofte meer en harder, met gas los laten en afremmen op de motor.
Groet Ro

Stokkie

welkom in ons midden
boot

Bericht door boot »

hoi,
Hele harde backfire kan de uitlaat klep of uitlaat zelf beschadigen.
Dit gebeurt niet snel, ik heb een savage die knalt al jaren :-)
gr.
boot
Stefan
Shadow Motorclub leden

Bericht door Stefan »

Die van mij knalt "aardig" bij afremmen op de motor, de carburateurs gereinigd, en afgesteld, maar blijft het eigenlijk doen, maar als ik met een shadow toertocht mee rij, zijn er meer, hoort er een beetje bij, niet druk om maken dus :-)
De opknap foto's van mijn Shadow VT1100 1988
http://www.mijnalbum.nl/Album=LLDTTQ8G" onclick="window.open(this.href);return false;
verbreden van de brandstof tank:
http://myalbum.com/album/QM0ePPMPfrky" onclick="window.open(this.href);return false;
Gummiebeer

Bericht door Gummiebeer »

Mooi he, zo'n klappende Twin 8)
Daarom ben ik ook niet zo van de viercilinders, dat loopt allemaal veelste soepel.
Mijn vorige motor, een transalp, kreeg van mij een Laser non legal erop. Dat knalde hard met de gaskraan dicht en uitrollen :mrgreen:

Dat knallen uit de uitlaat is niet erg. Backfire is erger..Backfire is het terugslaan van de explosie naar het INLAAT traject, dus dan knalt het in het luchtfilterhuis en dat is wel erg.
Wil
Shadow Motorclub leden

Bericht door Wil »

Bedankt allemaal voor jullie berichten!
Gummiebeer schreef:Mooi he, zo'n klappende Twin 8)
Daarom ben ik ook niet zo van de viercilinders, dat loopt allemaal veelste soepel.
Mijn vorige motor, een transalp, kreeg van mij een Laser non legal erop. Dat knalde hard met de gaskraan dicht en uitrollen :mrgreen:

Dat knallen uit de uitlaat is niet erg. Backfire is erger..Backfire is het terugslaan van de explosie naar het INLAAT traject, dus dan knalt het in het luchtfilterhuis en dat is wel erg.
Hoe weet je het verschil Gummiebeer?
Gummiebeer

Wil schreef:Bedankt allemaal voor jullie berichten!
Gummiebeer schreef:Mooi he, zo'n klappende Twin 8)

Hoe weet je het verschil Gummiebeer?
Een gedempt plofje in de buurt van de tank (luchtbuis eronder) was backfire bij m'n Alpje, ging meestal samen met een soort tikje. Dat zal bij de Shadow idem zijn. Dan ging het om ontbranding in de luchtinlaat. Vaak was dat met gas geven vanuit het middengebied qua toerenbereik.
Het ploffen van de uitlaat hoor je alleen met opschakelen, gas terug en uitrollen in versnelling.

Backfire wordt vaak veroorzaakt door valse lucht in het inlaattraject en heeft weinig te maken met de afstelling van de carb.
Een flinke backfire kan wel je luchtfilterhuis mollen, ik was er getuige van bij een Renault 25 op gas, blijft niet veel van over!
Overmatig ploffen in de uitlaat is vaak een mengsel probleem, maar dan is de afstelling wel heel verkeerd afgesteld.
Ro1967
Moderators
Contacteer:

Bericht door Ro1967 »

Als die in je luchtfilter ploft bij een vt 1100 c2 zal je dat onder je kont voelen, daar zit namelijk het luchtfilter :wink:
Overmatig ploffen in de uitlaat kan ook duiden op vervuilde carburateurs, dit had ik namelijk bij mijn vorige vt 1100 c2
Groet Ro

Stokkie

welkom in ons midden
Gummiebeer

Ro1967 schreef:Als die in je luchtfilter ploft bij een vt 1100 c2 zal je dat onder je kont voelen, daar zit namelijk het luchtfilter :wink:
Okee :idea:
Bij een 500 zit die namelijk onder de tank, net als transalp, vandaar :wink:
boot

Bericht door boot »

deze is mooi, in het groot word het allemaal een stuk duidelijker :-)

https://www.youtube.com/watch?v=kCIQ1YbtbJg" onclick="window.open(this.href);return false;
Wil
Shadow Motorclub leden

Bericht door Wil »

Iemand attendeerde mij erop dat het knallen ook te maken kan hebben met de ontsteking?

Ik zou dit knallen namelijk graag wat minder of helemaal niet meer zien. Iemand hier ervaring mee?
Hans Snel

Bericht door Hans Snel »

Hoi Wil

Ik heb bij de Honda's die ik heb gehad nog nooit aan de ontsteking gezeten.
Ik heb nu een paarse C2 van 96 en die ploft niet. moet er wel bij vertellen dat hij op de sproeiers na nog standaard is.
Dat is gebeurd bij vorige eigenaar, dus het moet kunnen zonder ploffen.

Gr Hans Snel
Dino
Shadow Motorclub leden
Contacteer:

Bericht door Dino »

Niks te maken met ontsteking. Is puur je mengsel. Een niet goed mengsel verbrand niet volledig in de cilinder en komt dan in de uitlaat tot ontbrandong. Dit kan met zowel een te rijk als te arm mengsel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
sempre idem, sempre penis
Plaats reactie