NOG STEEDS KOELINGS PROBLEMEN HELLUP!!!!
Moderators: knutsel, Hillywood
NOG STEEDS KOELINGS PROBLEMEN HELLUP!!!!
OK bijna alles vervangen bij mijn VT 100 uit 88
Nieuwe ventilator
nieuwe thermische schakelaar onderin de radiator.
Koelvloeistof doorgespoeld
Zekeringen gecontroleerd.
Maar gisteren toen ik mijn motor stationair liet lopen gebeurde er niets.
Laten lopen tot ik een borrelend geluid in mijn koeling hoorde. (is dat normaal)
Mijn lampje in snelheidsmeter ging niet branden.
Weet eigenlijk niet helemaal meer wat ik nog meer kan bekijken.
Als je rijd (stapvoets als ik het dorp in kom) dan aan het eind gaat het lampje banden, dus dat betekend volgens mij dat de pomp het doet.
HELLUP!!!
Nieuwe ventilator
nieuwe thermische schakelaar onderin de radiator.
Koelvloeistof doorgespoeld
Zekeringen gecontroleerd.
Maar gisteren toen ik mijn motor stationair liet lopen gebeurde er niets.
Laten lopen tot ik een borrelend geluid in mijn koeling hoorde. (is dat normaal)
Mijn lampje in snelheidsmeter ging niet branden.
Weet eigenlijk niet helemaal meer wat ik nog meer kan bekijken.
Als je rijd (stapvoets als ik het dorp in kom) dan aan het eind gaat het lampje banden, dus dat betekend volgens mij dat de pomp het doet.
HELLUP!!!
Re: NOG STEEDS KOELINGS PROBLEMEN HELLUP!!!!
Borelend geluid in de koelvloeistof ????
Dat duid volgens mij op een lekke koppakking.
ik heb dat al eens bij een auto gehad.
de koelvoeistof mag niet borrelen.... dat betekend dat er ergens lucht bij komt.
Dat duid volgens mij op een lekke koppakking.
ik heb dat al eens bij een auto gehad.
de koelvoeistof mag niet borrelen.... dat betekend dat er ergens lucht bij komt.
- HiHat
- Shadow Motorclub leden
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 04 feb 2009, 12:58
- Locatie: Wijk bij Duurstede
Re: NOG STEEDS KOELINGS PROBLEMEN HELLUP!!!!
Als ik de juiste motor voor mij heb, en dus ook de juiste teller, heb je een olie, een water temp en een zij- standaard lampje in de teller zitten. Als je watertemp lampje gaat branden is je watertemp te hoog, dus de koeling niet volledig of niet aanwezig.
Borrelen van je koel systeem betekent dat er ergens nog lucht zit dat er uit moet. Bij het vullen net zo lang wachten tot het borrelen stopt. Normaal gesproken moet alle lucht goed kunnen ontsnappen als je vult via de vul dop bij het balhoofd. Ik laat na het vullen de motor even stationair draaien met de dop open en controleer dan het vloeistof peil en vul aan als nodig.
Borrelen heeft bij mijn ervaring nog nooit gewezen op een koppakking, koppakking merk je door (veel) witte rook uit de uitlaat tijdens het rijden. (wat je hebt gedaan als ik het goed lees)
Welke problemen kunnen er naar mijn idee zijn:
- Waterpomp werkt niet goed
Aan de linker zijkant van het blok zit een dikke slag aangesloten op de pomp, de pomp moet altijd draaien als de motor loopt.
- Thermostaat werkt niet goed
Deze zit onder de vul nek bij het balhoofd weg gewerkt in het systeem. Deze gaat bij een bepaalde temp, meestal tussen de 70 en 90 graden, langzaam open en bepaald de hoeveelheid water dat door de radiator stroomt. (Dit is ook het meest voorkomende probleem bij auto's. Deze is te testen in heet water) Is een beetje sloop werkt om er uit te halen.
De thermische schakelaar bedient de ventilator, je geeft aan dat deze werkt en dat alle zekeringen goed zijn. Hier zal het probleem niet liggen.
Als ik je berichten lees op het forum. Gok ik en hoop ik dat het alleen de thermostaat is en niet de pomp.
Hopelijk kom je er verder mee.
Borrelen van je koel systeem betekent dat er ergens nog lucht zit dat er uit moet. Bij het vullen net zo lang wachten tot het borrelen stopt. Normaal gesproken moet alle lucht goed kunnen ontsnappen als je vult via de vul dop bij het balhoofd. Ik laat na het vullen de motor even stationair draaien met de dop open en controleer dan het vloeistof peil en vul aan als nodig.
Borrelen heeft bij mijn ervaring nog nooit gewezen op een koppakking, koppakking merk je door (veel) witte rook uit de uitlaat tijdens het rijden. (wat je hebt gedaan als ik het goed lees)
Welke problemen kunnen er naar mijn idee zijn:
- Waterpomp werkt niet goed
Aan de linker zijkant van het blok zit een dikke slag aangesloten op de pomp, de pomp moet altijd draaien als de motor loopt.
- Thermostaat werkt niet goed
Deze zit onder de vul nek bij het balhoofd weg gewerkt in het systeem. Deze gaat bij een bepaalde temp, meestal tussen de 70 en 90 graden, langzaam open en bepaald de hoeveelheid water dat door de radiator stroomt. (Dit is ook het meest voorkomende probleem bij auto's. Deze is te testen in heet water) Is een beetje sloop werkt om er uit te halen.
De thermische schakelaar bedient de ventilator, je geeft aan dat deze werkt en dat alle zekeringen goed zijn. Hier zal het probleem niet liggen.
Als ik je berichten lees op het forum. Gok ik en hoop ik dat het alleen de thermostaat is en niet de pomp.
Hopelijk kom je er verder mee.
Central Division
Ik heb nog verschillende onderdelen liggen van een 1100 uit '85/ '86
Ik heb nog verschillende onderdelen liggen van een 1100 uit '85/ '86
Re: NOG STEEDS KOELINGS PROBLEMEN HELLUP!!!!
Geweldig voor de hulp mannen!
Ik denk inderdaad dat het de thermostaat is.
Deze ga ik volgende week eraf halen en testen in warm water om te zien of hij nog werkt.
Had inderdaad dezelfde tip gekregen van een motorzaak waar ik een choke schuif besteld had.
Pomp is het niet want dan zou de sensor in mijn "cockpit" niet werken. De rest is al vervangen dus dit is nu nog de optie die over is. Ik heb nergens een lek dus dat is het ook niet. Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen. Rijd niet echt comfortabel moet ik zeggen. Bij elk verkeerslicht constant kijken of je motor niet et warm wordt. zal blij zijn als dat gefixed is.
Nog tips hoe die er makkelijk af te halen?
Hij zit dus bovenaan bij de radiator, maar daar zit veel elektra en is niet makkelijk te bereiken...
Ik denk inderdaad dat het de thermostaat is.
Deze ga ik volgende week eraf halen en testen in warm water om te zien of hij nog werkt.
Had inderdaad dezelfde tip gekregen van een motorzaak waar ik een choke schuif besteld had.
Pomp is het niet want dan zou de sensor in mijn "cockpit" niet werken. De rest is al vervangen dus dit is nu nog de optie die over is. Ik heb nergens een lek dus dat is het ook niet. Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen. Rijd niet echt comfortabel moet ik zeggen. Bij elk verkeerslicht constant kijken of je motor niet et warm wordt. zal blij zijn als dat gefixed is.
Nog tips hoe die er makkelijk af te halen?
Hij zit dus bovenaan bij de radiator, maar daar zit veel elektra en is niet makkelijk te bereiken...
Re: NOG STEEDS KOELINGS PROBLEMEN HELLUP!!!!
Ik zou er niet teveel mee gaan rijden...
Als de thermostaat defect is, is het koelingscircuit niet compleet.
Het koelmiddel komt niet (genoeg) door de radiator, waardoor de vloeistof te warm wordt om je cilinders goed te koelen.
Als de thermostaat defect is, is het koelingscircuit niet compleet.
Het koelmiddel komt niet (genoeg) door de radiator, waardoor de vloeistof te warm wordt om je cilinders goed te koelen.
VT1100C1 '87
- HiHat
- Shadow Motorclub leden
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 04 feb 2009, 12:58
- Locatie: Wijk bij Duurstede
Re: NOG STEEDS KOELINGS PROBLEMEN HELLUP!!!!
Ik kan me redelijk aansluiten bij jdr. Als je niet hoeft te rijden doe kan je het beter niet doen.
Maar mocht je echt weg moeten en niks anders kunnen. Zorg er dan voor dat de thermostaat eruit is.
Maar mocht je echt weg moeten en niks anders kunnen. Zorg er dan voor dat de thermostaat eruit is.
Central Division
Ik heb nog verschillende onderdelen liggen van een 1100 uit '85/ '86
Ik heb nog verschillende onderdelen liggen van een 1100 uit '85/ '86
Re: NOG STEEDS KOELINGS PROBLEMEN HELLUP!!!!
Oké, tips om de thermostaat eruit te halen:
- Tank eraf halen
- De twee covers bij het stuurhoofd eraf halen
- Het witte elektra bakje eraf halen
- Bobines eraf halen
- Koelvloeistof aftappen (bij de pomp zit een aftap bout)
- Bij de vulopening (koelvloeistof) het kleine slangetje losmaken
- Bout waarmee de vulopening vast zit aan het frame los maken
- Twee bouten waarmee de vulopening aan de thermostaat zit los maken
- Vulopening kan er nu af (er zit een O-ring tussen, deze nieuw halen)
- Bedrading van de temperatuur sensor van de thermostaat losmaken
- Alle slangen van de thermostaat losmaken en eraf halen
- Verwijder de thermostaat
Suc6!
- Tank eraf halen
- De twee covers bij het stuurhoofd eraf halen
- Het witte elektra bakje eraf halen
- Bobines eraf halen
- Koelvloeistof aftappen (bij de pomp zit een aftap bout)
- Bij de vulopening (koelvloeistof) het kleine slangetje losmaken
- Bout waarmee de vulopening vast zit aan het frame los maken
- Twee bouten waarmee de vulopening aan de thermostaat zit los maken
- Vulopening kan er nu af (er zit een O-ring tussen, deze nieuw halen)
- Bedrading van de temperatuur sensor van de thermostaat losmaken
- Alle slangen van de thermostaat losmaken en eraf halen
- Verwijder de thermostaat
Suc6!
VT1100C1 '87
- Herrie
- Shadow Motorclub leden
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 19 dec 2006, 00:35
- Locatie: Heerlen (met schaamte bekennnen)
- Contacteer:
Re: NOG STEEDS KOELINGS PROBLEMEN HELLUP!!!!
Als je thermostaat blijf hangen, laat die eens 24 uur in een glas cola staan.
Heeft bij mij, op advies van Cycleshop Heerlen, ook geholpen.
Thermostaat had te lang droog gestaan.
Heeft bij mij, op advies van Cycleshop Heerlen, ook geholpen.
Thermostaat had te lang droog gestaan.
VOELT zich meer Westerling dan Zuiderling
= Regio LOOS
Boek: Herrie in ut Ziekenhoes
B.A.C.A. Nederland
Mijn geheime boodschap
= Regio LOOS
Boek: Herrie in ut Ziekenhoes
B.A.C.A. Nederland
Mijn geheime boodschap
Re: NOG STEEDS KOELINGS PROBLEMEN HELLUP!!!!
Van alles geprobeerd, maar geen resultaat.
Ik heb dan ook weer niet genoeg tijd en verstand dus toch maar weg gebracht.
Kosten vermoedelijk ergens tussen 200 - 300€ .
Jammer maar goed ik heb hem echt nodig voor mijn werk en kan niet meer te lang zelf lopen klooien.
Nogmaals bedankt voor al jullie reacties!
Ik heb dan ook weer niet genoeg tijd en verstand dus toch maar weg gebracht.
Kosten vermoedelijk ergens tussen 200 - 300€ .
Jammer maar goed ik heb hem echt nodig voor mijn werk en kan niet meer te lang zelf lopen klooien.
Nogmaals bedankt voor al jullie reacties!
Re: NOG STEEDS KOELINGS PROBLEMEN HELLUP!!!!
Om even , in deze oude topic , in te haken. Wat was het euvel?
- Andries
- Shadow Motorclub leden
- Berichten: 670
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 23:11
- Locatie: Egchel (L)
- Contacteer:
Re: NOG STEEDS KOELINGS PROBLEMEN HELLUP!!!!
Dit was een topic van 10 jaar geleden....
Andries
Regiocommissaris Zuid
Verkeersgeleider nr. 10
Trotse Biker van het Jaar 2014
Met ZUID erop UIT!
bekijk HIER mijn website
Regiocommissaris Zuid
Verkeersgeleider nr. 10
Trotse Biker van het Jaar 2014
Met ZUID erop UIT!
bekijk HIER mijn website
Re: NOG STEEDS KOELINGS PROBLEMEN HELLUP!!!!
Ben ook benieuwd. Dit heb je vaker. Veel vragen en antwoorden en daarna niks meer.