Pagina 2 van 6
Geplaatst: 12 feb 2009, 11:42
door Andries
Ik zou liever een onafhankelijk meetteam willen zien die meet volgens de vastgelegde richtlijnen.
De Politie kan dan een meetdag organiseren zonder verdere consequenties als het geluidsniveau te hoog is maar op elke motor zit nog steeds een kenteken en dat is snel ergens genoteerd.
Geplaatst: 12 feb 2009, 20:45
door Herrie
Andries,
Enerzijds.... kan ik je gevoel volgen...
"een kenteken is snel genoteerd"...
Maar als je spullen in orde zijn, maakt dat niks uit.
Zijn ze dat niet, dan is en blijft het jou risiko.
Wat wel van belang is is dat het een ERKENDE instantie is die een ERKENDE verklaring afgeeft.
Dat wil niet zeggen dat je dan gevrijwaard blijft van vervelende agenten, maar je hebrt dan wel iets in handen waarmee je tijdsverspilling en vergissingen kunt voorkomen.
Anderzijds....
Politie (en justitie) geven zelf aan dat je altijd een afsprak kunt maken om een meting te laten doen, zonder gevolgen.
Ik ruil dit ballonntje graag voor een beter in hoor!
BTW:
Niet 'de politie' organiseert, maar WIJ organiseen dan
Geplaatst: 13 feb 2009, 10:27
door Schaapje
kijk dit zijn nou leuke discussies op het forum.....als jullie eruit zijn......je kent het emailadres van het secretariaat.....
In het algemeen: Heb je een goed idee? Stuur dan een goed onderbouwd voorstel in aan het secretariaat en dan willen wij hem wel op de agenda zetten.
Suc6 met de discussie, we horen het wel als het zover is
Groetjes,
Joan
Geplaatst: 15 feb 2009, 16:09
door camel747
rusky schreef:markel schreef:Hoe zit dat nou met die db's, ik heb me laten vertellen dat een paar db meer al een groot verschil maakt.
3dB meer is een verdubbeling van het geluid.
Dus van 80dB naar 83dB hoort als 1x zo hard....
Db meters zijn inderdaad wel te lenen ergens.... bij ons op het werk hebben we er 1tje liggen voor het meten van materieel geluiden.
Het is precies andersom: De decibel schaal is gecorrigeerd naar het menselijk gehoor. Van bijvoorbeeld 100 dB naar 103 dB kost twee keer zoveel energie, en klinkt 3% harder.
Geplaatst: 15 feb 2009, 19:04
door EXCALIBUR
Ik heb vorig jaar mijn 1100 laten meten op motoday 2008 in een decibel competition helaas won niet ik kwam helaas maar tot 122,5 db wel vlak achter de uitlaat gemeten

Geplaatst: 15 feb 2009, 19:20
door Begood
camel747 schreef:rusky schreef:markel schreef:Hoe zit dat nou met die db's, ik heb me laten vertellen dat een paar db meer al een groot verschil maakt.
3dB meer is een verdubbeling van het geluid.
Dus van 80dB naar 83dB hoort als 1x zo hard....
Db meters zijn inderdaad wel te lenen ergens.... bij ons op het werk hebben we er 1tje liggen voor het meten van materieel geluiden.
Het is precies andersom: De decibel schaal is gecorrigeerd naar het menselijk gehoor. Van bijvoorbeeld 100 dB naar 103 dB kost twee keer zoveel energie, en klinkt 3% harder.
volgens een tabel van de arbo.De wettelijke veilige grens is 80 dB. Op een werkplek mag je zonder gehoorbescherming niet langer dan 8 uur werken met dit geluidsniveau.en wistje dat 3 dB niveaustijging de geluidsenergie verdubbelt, waarbij de veilige blootstelling duur halveert.
dat wil dus zeggen dat als je naast Excaliber zijn bike moet werken je maar 3 minuten hoeft te werken op 1 dag en de rest van de dag je oren tuuten

Geplaatst: 15 feb 2009, 22:04
door Herrie
[quote]wistje dat 3 dB niveaustijging de geluidsenergie verdubbelt[/quote
De geluidsenergie...]
Laten we, als we zoiets organiseren ons eerst eens goed in de materie verdiepen. Een, of meerdere, deskundigen die e.e.a. eens uit de doeken doen.
Vervolgens een geijkte meetopstelling, volgens de wettelijke specificaties opstellen.
De metingen conform deze voorschriften uitvoeren
De meetgegevens officieel en erkend laten vastleggen.
Het lijkt me niet onverstandig om dat 'af te dekken' bij justitie, of een andere erkende instantie, zodat daarover achteraf geen geharrewar ontstaat.
Doel is eigelijk om juist die leden die binnen de tolerantie vallen een 'bewijs' in handen te geven waarmee verder onderzoek mogelijk niet meer nodig is.
Het zou nog veel mooier zijn als 'we' ten allen tijde een 'contra-expertise' kunnen aanbieden aan onze leden, nadat ze op grond van een (al dan niet correcte meting) een verbaal aan hun broek hebben gekregen.
Contra-expertise EN een vorm van 'juridische bijstand' dus.
Ik ben benieuwd wie er nu weer gaan 'schieten'
Geplaatst: 15 feb 2009, 22:23
door Te©h
Ik denk niet dat justitie zich daarvoor laat lenen, eerder een onafhankelijke keuringinstantie zoals de RDW. Dit om belangenverstrengeling te voorkomen. Het is natuurlijk niet ondenkbaar dat de ene ambtenaar de andere dekt, al mag dit niet mogen
En over eerlijkheid gesproken: het kan natuurlijk voorkomen dat men zonder DBkillers rijdt, een bekeuring aan den broek krijgt en de brommert MET DB killers een contra uit laat voeren
Geplaatst: 15 feb 2009, 22:29
door Begood
de eerste tabel van Te©h lijkt me best wel duidelijk,en volgens mij weten we donders goed wanneer we te hard zijn met onze ploffen.
daar hoeft niemand voor te meten denk ik.
persoonlijk vindt ik dat als je teveel herrie( niet aangesproken worden

) maakt je niet moet klagen als je een bekeuring krijgt,zelfde geld voor te hard rijden en bellen in de auto,
neemt natuurlijk niet weg dat het klote geld blijft
Geplaatst: 15 feb 2009, 22:33
door Herrie
Begood,
I agree on that one.
Maar voor die mensen die 'aan de grens' zitten...
Tech,
Dat is aan justitie om te oordelen.
de '2nd opinion' heeft daar niets mee te maken.
Misschien zou er dan een 'tijdslimiet' op moeten staan, bijvoorbeeld onmiddelijk na bekeuren
Zie meer info bij mag-nl
http://www.motorrijdersactiegroep.nl/cm ... scontroles
(Zijn wij als Shadowclub nog geen lid????)
http://www.motorrijdersactiegroep.nl/cm ... oten-clubs
Geplaatst: 16 feb 2009, 14:35
door markel
Ik ben dan wel geen lid van de club zelf (tenminste nog niet) maar ik zou wel willen weten waar nou die magische grens ligt en sta er dus volledig voor open om dat door een instantie te laten meten, voor mij zelf weet ik inderdaad ook wel dat de grens is overschreden, holle pijpen op een 1100, maar ik wil een paar decibel killers kopen en dan laten meten.
Het is natuurlijk ook wel humor om al die holle pijpen eens tegen elkaar af te leggen, welke maakt nou de meeste herrie.
Ik hoor het graag als er is besloten of er iets mee gebeurt.
Groeten
Marco
Geplaatst: 16 feb 2009, 14:47
door markel
Ik heb gebeld met bureau
http://www.geluidmeter.nl/ deze belt mij terug als hij wat meer tijd heeft, deze club verkoopt meetapparatuur voor alle doeleinden, het valt mij namelijk mee wat die dingen kosten.
FF snuffelen op google en je komt apparatuur tegen tot 130 DB voor maar 50 a 60 euro.
Maar zoals ik al zei ik wordt teruggebeld door een gespecialiceerd bureau en dan laat ik meteen ff weten wat ik te horen heb gekregen wat mogelijk is.
Dan kan de club kijken wat ze hier mee kunnen.
Groeten
Marco
Geplaatst: 16 feb 2009, 14:56
door Te©h
De "hoeveelheid" DBtjes die een motor mag uitbrullen, ligt aan de cillinderinhoud en bouwjaar. Een 1100 uit 85/86 mag meer herrie, (niet jij Herrie) maken dan een 1100 uit pakweg 92. Daarnaast moeten de dempers gekeurd zijn en moet de DB die de pot kan uitbrullen daar op staan. Zo kan Oom agent met éen glazen oog zien of het street legal is en kan de opmerking 'Ik hoorde je al van verre aankomen" achterwege gelaten worden, zoals mij is overkomen op de Utrechtsestraat in Amersfoort
Geplaatst: 16 feb 2009, 15:15
door markel
Op mijn pijpen staat dus niks aangegeven.
Dus dat met die DB killers dat gaat nie goed komen nie, ????
PS
Jij maakt nogal 's wat mee he Te@h, ik zag de foto's op je profiel, die tussen dat hek, wat gebeurde daar nou ????
Geplaatst: 16 feb 2009, 15:33
door Red Devil
Nu ben ik hier nieuw, en heb geen flauw idee hoe dit bij jullie zit,
maar in ieder geval op mijn oude Yamaha dragstar stond het maximale
legale aantal db's op het typegoedkeurings plaatje op de balhoofd. (nl. 85 db)
Zou het kunnen zijn dat dit bij de shadow ook het geval is, wil natuurlijk
niet zeggen dat dit plaatje op het balhoofd zit bij jullie.
Ik heb me laten vertellen dat het aantal db's wel afhankelijk vanuit welk land de fiets geïmporteerd iets meer kan zijn.
Grtz. Nico