Pagina 5 van 6

Geplaatst: 12 mei 2013, 19:40
door Sandervg
Hey!

Ik wil de dempers van mijn VT500c halen, om te luisteren hoe dat klinkt :)

Ik heb vernomen dat het niet slecht is voor mn bike, dus wil het proberen.

Ergens een "howto"?

Dempers VT500c eruit halen

Geplaatst: 13 mei 2013, 17:30
door hjti
Ik zou niet weten hoe je die dempers kan verwijderen.
In mijn open uitlaten zitten dempers die je er (met enige moeite) uit kan trekken, nadat een schroefje is losgedraaid.
Bij jou is het misschien een vast onderdeel van de uitlaat.
Misschien weet iemand anders op dit forum raad?

Geplaatst: 13 mei 2013, 19:07
door John
Kzou bij die meneer daar boven niet weten waar onze dempertjes van beide motoren liggen :-) Komen er ook niet in ! Over een paar weken naar het mooie AT! De mensen daar de oren van de kop af blazen .Eerst een weekje Augsburg dan trug en drie weken later naar AT!Zouden ook meteen door kunnen rijden(ik heb tijd zat) maar Marianne moet nog werken(voor de hobby)
GR een VUTER:-)

Geplaatst: 13 mei 2013, 20:10
door Te©h
Sandervg schreef:Hey!

Ik wil de dempers van mijn VT500c halen, om te luisteren hoe dat klinkt :)

Ik heb vernomen dat het niet slecht is voor mn bike, dus wil het proberen.

Ergens een "howto"?
Die howto is zeer simpel maar onherroepelijk. Eenmaal de dempers uit een originele uitlaat kan niet meer ongedaan gemaakt worden.

Meet de achterkant van het eindschot op en koop een gatenboor van de zelfde diameter. Boor het eindschot los en trek deze er uit. De rest komt mee. Klaar. Voor de leuke sloopfilmpjes moet je even joeptoep bezoeken. Staat er vol mee.

Geplaatst: 30 jul 2013, 17:53
door antraxmorphius
In Duitsland zouden de decibels gemeten worden in combinatie met het toerental, heb ik me laten wijsmaken. Op mijn VT600 staat geen toerenteller. Kunnen ze dat dan nog controleren of niet? Hoe verloopt zo'n db-meteing eigenlijk?

Geplaatst: 31 jul 2013, 13:55
door Te©h
Een toerenteller werkt op pulsen. Deze worden gemeten en als je weet dat bij elke puls 1 omwenteling van de krukas plaatst vind heb je een toerental. Dus zo wordt het toerental gemeten. Bij een originele demper staan de gegevens in geslagen hoeveel DB deze maakt bij xx omwentelingen. Als deze informatie niet op de demper staat is dat geen goed gekeurde demper en in Duitsland mag je dan geen meter meer rijden, tot er de originele er weer onder zit. Buiten de fikse boete moet je dan ook nog in een weekend Shadow onderdelen vinden en die er onder schroeven. Dat wordt dus gewoon opladen.

Geplaatst: 02 aug 2013, 21:53
door antraxmorphius
bij mij zijn het inderdaad de originele uitlaten, wel met kapotte dempers. Maar op mijn 95'er vt600 (canadees) staat standaard geen toerenteller op. Kunnen ze dan nog de DB's meten of niet. En inderdaad er staat op dat ze 80 DB zouden mogen maken. Wat kunnen ze in zo een geval dan doen? Voor zover ik weet is een toerenteller toch niet verplicht hé.

Geplaatst: 03 aug 2013, 09:37
door Te©h
Nee dat is niet verplicht. men zet gewoon klemmetjes op de bougiedraden en deze meet de stroom die er door heen gaat. Werkt bijna net zo als een stroboscoop. Die gegevens worden door een computer gehaald en samen met de geluidsopname komt men bij een uitslag.

Re: Decibelletjes

Geplaatst: 04 okt 2013, 18:00
door knutsel
Even gemeten met de. Db meter , stationair 95 db en een béétje gas 125 db. Pppppffff vtx 1800 met 3 inch double d long shots van hard krome

Re: Decibelletjes

Geplaatst: 04 okt 2013, 18:16
door Drakonis
Ik zit te overwegen om voor mijn Honda Shadow VT1100 C1 ('94) andere uitlaten aan te schaffen.
Echter, komt er over 2 jaar de verplichte APK keuring.
Zelf zie ik mezelf totaal niet technisch aangelegd.

Bloemert Motoren kwam met een set van V&H voor €525 (€575 inclusief installatie) Zie bijlage.
Volgens hen zou het qua geluid erg lijken op wat er in dit filmpje is: http://www.youtube.com/watch?v=NJhdWDn47X4" onclick="window.open(this.href);return false;

Is het 't waard om alsnog andere uitlaten te doen voor die 2 jaar?
Zullen ze door de keuring heen komen?
Of is het mogelijk (en ook: makkelijk) om voor de keuring de correcte, eigen uitlaten er onder te hangen?

Re: Decibelletjes

Geplaatst: 05 okt 2013, 16:14
door knutsel
je kan rustig die uitlaten kopen en eronder zetten, wanneer de keuring er is zet je gewoon de oude er weer even onder.
ik denk dat heeeeel veeeeel mensen dat moeten want er zijn er nog maar weinig die originele uitlaten er onder hebben zitten.

Re: Decibelletjes

Geplaatst: 05 okt 2013, 16:28
door Red Devil
Daarom ook nooit de originele verkopen. Ik weet dat het verleidelijk is, om de kosten van de nieuwe te drukken,....maar ze worden straks zeldzaam en niet te betalen.

Ooit komen ze nog eens van pas.

Re: Decibelletjes

Geplaatst: 08 okt 2013, 00:26
door frederikshadow1985
iedereen weet,geen originale uitlaat meestal teveel herrie.
de motor laten keuren door die blauwen lijk mij nie verstandig.
we rijden vaker ritten en je zal met zn allen een keer op een parkeerplaats moeten stoppen voor een meeting.(landelijke ritten) zal voor de meeste van ons een hele leuke dag worden om niet te vergeten.
vraag me af of ik op het elektra (rijden) forum ben beland. :mrgreen: :roll:

in duitsland gewoon de originele er onderhangen als je het risico niet wil lopen.
maar dat geld volgens mij voor elk land.
2e hands zaken hebben zeker nu nog wel uitlaten liggen,wees er snel bij zou ik zeggen.

Re: Decibelletjes

Geplaatst: 08 okt 2013, 09:57
door Andries
Het zijn allemaal leuke verhalen en in de toekomst kijken kunnen we niet.
In de afgelopen 9 jaar, de tijd dat ik motor rijdt, is er regelmatig over een APK gesproken. Deze is er nog steeds niet. Al worden de geluiden wel steeds sterker

Met open uitlaten in het buitenland rijden valt ook allemaal wel mee.
Als je daar niet opvalt in je rijgedrag zullen ze je ook niet lastig vallen.
De verhalen en beelden die hierover de ronde doen slaan meestal op race motoren die veel te hard rijden en open uitlaten hebben.

Advies dus: open uitlaten kopen en monteren, gewoon doen maar wel je originele uitlaten bewaren.
De getoonde uitlaten hebben wel een heel mooi geluid, lekker zwaar maar alleen bij de kraan open. Stationair zijn deze uitlaten heel acceptabel.

Re: Decibelletjes

Geplaatst: 17 mar 2014, 16:45
door Strope
Vraagje,

Hoewel ik zeer tevreden ben met de looks van de standaard uitlaat van mijn Shadow VT750 ACE, vind ik toch het geluid wat matig.

Iemand een idee hoe ik het geluid wat kan veranderen? Het liefst laat ik deze uitlaat er onder, dus zal ik wat moeten gaan boren etc.

Is dat nou echt slecht voor je motor? Iemand ervaring mee? En wat en waar moet er precies geboord worden?