Pagina 1 van 1
Benzine toevoeging voor winterstalling
Geplaatst: 23 okt 2014, 10:26
door Peter358
Mij is geadviseerd om een conserveringsmiddel tijdens de winterstalling aan de benzine toe te voegen om schade aan de carburateur en roestvorming in de tank te voorkomen. Heeft iemand advies?
Re: Benzine toevoeging voor winterstalling
Geplaatst: 23 okt 2014, 20:22
door knutsel
je moet zorgen dat de tank vol zit met benzine zodat daar geen water kan komen door condens.
verder moet je de carburateurs leeg laten lopen daar de vlotterbakken leeg te laten lopen, anders heb je in het voorjaar een groene aanslag op je stationair sproeiers zitten en kans dat je motor slecht begint te lopen. wieltjes van de grond als het mogelijk is en doek eroverheen, van te voren eerst even goed poetsen he...
Re: Benzine toevoeging voor winterstalling
Geplaatst: 28 okt 2014, 00:22
door Baat
elke 2 weken even starten en laten lopen. wielen even verdraaien zodat de bandjes niet op zelfde plek belast en oud worden. De
druppellader eraan. doek erover en af en toe even knuffelen...
Re: Benzine toevoeging voor winterstalling
Geplaatst: 28 okt 2014, 17:35
door Recycler
http://www.caprimasters.com/winkel/bran ... ix-250-ml/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruik dit zelf in de hoofdmoot van onze verzameling klassieke voertuigen sinds dit jaar naar aanleiding van diverse problemen door de 5-7% ethanol die in de huidige brandstoffen zitten.
Re: Benzine toevoeging voor winterstalling
Geplaatst: 20 jan 2017, 21:17
door ArjanKuiper
even starten en lopen elke 2 week, is dat niet heel slecht als je dan niet echt gaat rijden?
Ik haal de accu eruit en dat is het wel. Vast heel slecht, maar gaat al jaren goed.
En dan even rollen 5 cm naar voren en dan weer 10 naar achteren elke 2 week....
Re: Benzine toevoeging voor winterstalling
Geplaatst: 23 jan 2017, 12:07
door DanielleV
Ik doe zelf altijd Putoline stabilizer erin, speciaal voor de winterstalling:
https://www.putoline.com/nl/catalogus/p ... izer/2031/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nooit geen problemen in het voorjaar.
Re: Benzine toevoeging voor winterstalling
Geplaatst: 24 jan 2017, 05:10
door Recycler
De Putoline is alleen een beetje lastig doseren voor een motorfiets tank.
Ethomix is wat makkelijker te doseren.

Goed voor 250 liter brandstof.
En het advies is elke tankbeurt toe te voegen. De schadelijke gevolgen van de ethanol in onze brandstof volgen niet alleen na stilstaan.
Ethanol trekt water aan, en water & ethanol zijn schadelijk voor aluminium en rubber. De carburateur word langzaam van binnen opgevreten.
Huidige benzine in Nederland heeft volgens de wet 5% ethanol maar in de praktijk gemiddeld 7%. Word zo meteen 10% met de E10 en 15% met de E15. Problemen worden vanzelf groter.
Gom & hars afzetting ontstaat ook met dagelijks rijden.
Met dit product voorkom je die ellende. Zelf 3 jaar lang back to back getest door regelmatig de carburateur open te halen van de fiets die het gebruikt vs de fiets die het niet gebruikt. Het is wat werk maar dan weet je het wel.
Re: Benzine toevoeging voor winterstalling
Geplaatst: 24 jan 2017, 19:31
door kcid1100C
Waar haal je dat spul? En echte hollander: quanta kosta?

Re: Benzine toevoeging voor winterstalling
Geplaatst: 25 jan 2017, 08:28
door Hans Snel
Hoi
Ik heb ff gegoogeld en het is vlak in de buurt
Blankers ongeveer 60 KM de prijs staat op de site en er zijn er meer maar dan buiten Nederland
ethomix
Het is goed voor 250 liter brandstof dat is ongeveer 19 tankbeurten 13 liter
Een rit is een tank heen, een tank voor de rit en dan nog een tank terug.
Dan is het met 6 ritten al weer op.
Dan kan je zelf wel uit rekenen wat je dan in een jaar kwijt bent,
Ik gebruik
Forte
Gr Hans Snel
Re: Benzine toevoeging voor winterstalling
Geplaatst: 25 jan 2017, 19:10
door Recycler
Hans Snel schreef:Hoi
Ik heb ff gegoogeld en het is vlak in de buurt
Blankers ongeveer 60 KM de prijs staat op de site en er zijn er meer maar dan buiten Nederland
ethomix
Het is goed voor 250 liter brandstof dat is ongeveer 19 tankbeurten 13 liter
Een rit is een tank heen, een tank voor de rit en dan nog een tank terug.
Dan is het met 6 ritten al weer op.
Dan kan je zelf wel uit rekenen wat je dan in een jaar kwijt bent,
Er zijn er meer ook in Nederland vwb de Ethomix, zie link eerder in de topic. Dat is bij mij maar ik hanteer dezelfde prijs als Blankers.
En beide VT1100's die hier dagelijks rijden ( inmiddels 90.000 mile op de klok ) krijgen bij elke tankbeurd al 3 jaar Ethomix. Sindsdien hebben beide Shadows geen carburateur & brandstof systeem problemen meer.
Van een van de Shadows zijn vorige week de carburateurs open geweest en die waren nog geheel schoon van binnen. ( blok gaat er even uit omwille kleprubbertjes wissel ).