DIY: Verborgen sleutel / Custom sleutel
Geplaatst: 14 jun 2015, 22:25
Gewoon omdat het kan en omdat ik het aan de andere kant van de plas al bij iemand had gezien: je contactsleutel eenvoudig zo aanpassen dat je ‘m niet meer ziet zitten en je het customizen van de bike zo ver kan doorvoeren tot en met het contactslot!Of je er nu een gladde knop op zet, grote moer, playmobiel poppetje, schedeltje, of wat dan ook, het geeft een leuke custom en afgewerkte look.
Het principe is heel eenvoudig, je neemt iets, wat dan ook, dat groter is dan de binnenste ring van je contactslot en slijpt / schuurt je sleutel totdat het erin past. Je giet er een epoxy, sterke lijm of vloeibaar metaal in, wacht ’n paar uur en bent klaar!
Ik heb gekozen voor een bout die gebruikt wordt verkocht als custom bout voor een HD lucht filter cover. Deze is in allerlei kleuren en designs (kijk maar eens: link) te vinden op bijvoorbeeld Ebay en hebben een doorsnee van tussen de 5/8” en 1” en dat is een mooi maatje voor over t contactslot.
Om te beginnen heb ik een bout uitgezocht, gekocht en laten bezorgen. Ik heb nu voor gekozen voor een eenvoudige ‘clean’ look:
Ik heb het schroefdraad uit de bout verwijderd, dit kan niet bij allemaal, maar dan slijp je ’t schroefdraad deel er gewoon uit:
Vervolgens heb ik de sleutel in alle sloten gestoken en afgemeten hoe ver die in het slot steekt. Dit verschilt per motor en per slot en het is wel zo handig als zelfs je aangepaste sleutel op alle sloten past voor als je onderweg bent. Bij mijn VTX stak de sleutel het verste in het contactslot, dus dat maakte het makkelijk:
Je kan natuurlijk één van de twee originele sleutels gebruiken, maar ik heb een nieuwe reservesleutel laten maken, dat leek mij wel zo veilig! Vervolgens heb ik de sleutel afgetekend op de bout en een sleuf geslepen. Ik heb toevallig zo’n handig oud-tandarts boortje, maar dat lukt ook prima met een dremel bijv.:
En daarna de vorm afgetekend op de nieuwe reservesleutel zodat ik weet hoe ik de sleutel moet aanpassen:
Na een aantal keer passen, slijpen, meten, proberen in de motor, etc. was ik tevreden met de fit, sloot de bout mooi aan op het contactslot, zat de sleutel mooi in het midden van de bout etc. Vervolgens heb ik de bout opgevuld met een tubbetje ‘vloeibaar metaal’, dat is reparatiespul voor auto’s dat ik bijna elke automaterialen handel te krijgen is:
Wanneer je iets van kunstof gebruikt kan je ook dit vloeibare metaal gebruiken, maar eigenlijk kan je van alles gebruiken, van een beetje epoxy tot en met secondelijm. Zolang het maar goed hard wordt en hecht aan zowel de sleutel als waar je de sleutel in vast lijmt.
Sleuteltje een paar uur laten drogen en dit is het resultaat:
Je kan het met bijna alles doen, laat je fantasie de vrije loop en vervolgens kan je het contactslot bijna niet meer terugvinden op de motor! Ik ben benieuwd naar de varianten!!
Het principe is heel eenvoudig, je neemt iets, wat dan ook, dat groter is dan de binnenste ring van je contactslot en slijpt / schuurt je sleutel totdat het erin past. Je giet er een epoxy, sterke lijm of vloeibaar metaal in, wacht ’n paar uur en bent klaar!
Ik heb gekozen voor een bout die gebruikt wordt verkocht als custom bout voor een HD lucht filter cover. Deze is in allerlei kleuren en designs (kijk maar eens: link) te vinden op bijvoorbeeld Ebay en hebben een doorsnee van tussen de 5/8” en 1” en dat is een mooi maatje voor over t contactslot.
Om te beginnen heb ik een bout uitgezocht, gekocht en laten bezorgen. Ik heb nu voor gekozen voor een eenvoudige ‘clean’ look:
Ik heb het schroefdraad uit de bout verwijderd, dit kan niet bij allemaal, maar dan slijp je ’t schroefdraad deel er gewoon uit:
Vervolgens heb ik de sleutel in alle sloten gestoken en afgemeten hoe ver die in het slot steekt. Dit verschilt per motor en per slot en het is wel zo handig als zelfs je aangepaste sleutel op alle sloten past voor als je onderweg bent. Bij mijn VTX stak de sleutel het verste in het contactslot, dus dat maakte het makkelijk:
Je kan natuurlijk één van de twee originele sleutels gebruiken, maar ik heb een nieuwe reservesleutel laten maken, dat leek mij wel zo veilig! Vervolgens heb ik de sleutel afgetekend op de bout en een sleuf geslepen. Ik heb toevallig zo’n handig oud-tandarts boortje, maar dat lukt ook prima met een dremel bijv.:
En daarna de vorm afgetekend op de nieuwe reservesleutel zodat ik weet hoe ik de sleutel moet aanpassen:
Na een aantal keer passen, slijpen, meten, proberen in de motor, etc. was ik tevreden met de fit, sloot de bout mooi aan op het contactslot, zat de sleutel mooi in het midden van de bout etc. Vervolgens heb ik de bout opgevuld met een tubbetje ‘vloeibaar metaal’, dat is reparatiespul voor auto’s dat ik bijna elke automaterialen handel te krijgen is:
Wanneer je iets van kunstof gebruikt kan je ook dit vloeibare metaal gebruiken, maar eigenlijk kan je van alles gebruiken, van een beetje epoxy tot en met secondelijm. Zolang het maar goed hard wordt en hecht aan zowel de sleutel als waar je de sleutel in vast lijmt.
Sleuteltje een paar uur laten drogen en dit is het resultaat:
Je kan het met bijna alles doen, laat je fantasie de vrije loop en vervolgens kan je het contactslot bijna niet meer terugvinden op de motor! Ik ben benieuwd naar de varianten!!