Combinatie van vt750C met vt800 mogelijk of onmogelijk?
Moderators: knutsel, Hillywood
- Herrie
- Shadow Motorclub leden
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 19 dec 2006, 00:35
- Locatie: Heerlen (met schaamte bekennnen)
- Contacteer:
Combinatie van vt750C met vt800 mogelijk of onmogelijk?
Beste leden, knutselaars, sleutelaars.
In mijn zoektocht naar zuigerveren (overmaat) voor mijn 800 kwam ik tot ontdekking dat de vt750c (voor 1986) en de vt800 (1988) heel veel overeenkomsten toont.
Logisch, als je de geschiedenis kent.
vt750c: Bore x Stroke 79 x 76 mm
vt800: Bore x Stroke 79 x 80,6 mm
Kortom de slag, c.q. cilinder is "hoger" maat niet breder. Geen uitgeboorde 750 dus.
Zou het dan mogelijk zijn om deze 2 blokken op de een of andere manier samen te voegen.
Voorbeeld: de cilinders van de 800 op de 750 plaatsen.
Daarmee heb je een 6 bak op een 800.
De vraag is of dat kan.
Waarmee zou (theoretisch) rekening gehouden moeten worden?
Zuigers? (poot op krukas)
Uitlaat systeem? (zelfde plaats/hoogte)
Carbs? (identiek?)
Wie kan er nog meer bedenken
of
Waarom zou het gewoon niet kunnen?
Specs 800
http://www.motorbikes.be/nl/Honda_VT_800_1988.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
specs 750c
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... w%2083.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Het lijkt me, als het zou kunnen, een aardig experiment....
In mijn zoektocht naar zuigerveren (overmaat) voor mijn 800 kwam ik tot ontdekking dat de vt750c (voor 1986) en de vt800 (1988) heel veel overeenkomsten toont.
Logisch, als je de geschiedenis kent.
vt750c: Bore x Stroke 79 x 76 mm
vt800: Bore x Stroke 79 x 80,6 mm
Kortom de slag, c.q. cilinder is "hoger" maat niet breder. Geen uitgeboorde 750 dus.
Zou het dan mogelijk zijn om deze 2 blokken op de een of andere manier samen te voegen.
Voorbeeld: de cilinders van de 800 op de 750 plaatsen.
Daarmee heb je een 6 bak op een 800.
De vraag is of dat kan.
Waarmee zou (theoretisch) rekening gehouden moeten worden?
Zuigers? (poot op krukas)
Uitlaat systeem? (zelfde plaats/hoogte)
Carbs? (identiek?)
Wie kan er nog meer bedenken
of
Waarom zou het gewoon niet kunnen?
Specs 800
http://www.motorbikes.be/nl/Honda_VT_800_1988.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
specs 750c
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... w%2083.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Het lijkt me, als het zou kunnen, een aardig experiment....
VOELT zich meer Westerling dan Zuiderling
= Regio LOOS

Boek: Herrie in ut Ziekenhoes
B.A.C.A. Nederland
Mijn geheime boodschap
= Regio LOOS

Boek: Herrie in ut Ziekenhoes
B.A.C.A. Nederland
Mijn geheime boodschap
Re: Combinatie van vt750C met vt800 mogelijk of onmogelijk?
Als ik logisch kijk naar jou verhaal zouden dus de cilinders hoger zijn en de zuigers dus een langere slag maken...... Dus de poot van de zuigers die je bedoeld, de drijfstang, zou langer zijn.Mijn kennis gaat niet ver genoeg om te kunnen zeggen of dit mogelijk is, maar volgens mij lijkt het blok van een vt 700c uit 1986 meer op het blok van een vt 800c.
Groet Ro
Stokkie
"Young riders pick a destination and go... Old riders pick a direction and go."
Regiobiker regio midden 2017
Biker van het jaar 2023!
welkom in ons midden
Stokkie
"Young riders pick a destination and go... Old riders pick a direction and go."
Regiobiker regio midden 2017

Biker van het jaar 2023!



welkom in ons midden
Re: Combinatie van vt750C met vt800 mogelijk of onmogelijk?
Heel vroeger sleutelde ik nog aan brommers........
Mijn idee is: je krijgt 4,6 mm meer ruimte in je verbrandingskamer. Ik denk niet dat je dat zomaar met een goed, brandbaar, mengsel gevuld krijgt. En zouden de drijfstangen passen op de krukas van de 750? Klepbediening gelijk? Ga zo maar door.
Mijn idee is: je krijgt 4,6 mm meer ruimte in je verbrandingskamer. Ik denk niet dat je dat zomaar met een goed, brandbaar, mengsel gevuld krijgt. En zouden de drijfstangen passen op de krukas van de 750? Klepbediening gelijk? Ga zo maar door.
Gids, hesje 1
Voorzitter Shadowmotorclub
Voorzitter Shadowmotorclub
- Dino
- Shadow Motorclub leden
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 25 dec 2006, 11:28
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Combinatie van vt750C met vt800 mogelijk of onmogelijk?
Laten we vooropstellen: alles kan. Ik denk echter dat dit voor de huis-tuin en keukenklusser veels te hoog gegrepen is. Het zal zeer zeker niet een simpele kwestie van overzetten zijn. Daar komt ontzettend veel reken- en aanpassingswerk bij kijken wat ons nivo verre te boven gaat.
sempre idem, sempre penis
- Herrie
- Shadow Motorclub leden
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 19 dec 2006, 00:35
- Locatie: Heerlen (met schaamte bekennnen)
- Contacteer:
Re: Combinatie van vt750C met vt800 mogelijk of onmogelijk?
@kcid1100C:
Ik zat daar ook over te denken... Hoe zat dat toen met 'opvoeren' van kreidlertjes, zundapjes, dkw-tjes van 49,9 cc naar 50+? ik heb vaak nog iets in mijn hoofd van 70 cc cilinders....
@Ro1967:
De 750c was de voorloper van de 700. een 'terug' gemodificeerde 750 dus.
Helaas is, zover ik kon nagaan, de boring van de 700 niet dezelfde als die van de 750. (correct me if I'm wrong).
Ik ben niet helemaal thuis in berekeningen m.b.t. cilinderinhoud.
berekening op
http://www.paruzzi.com/nl/tech/engine-calculator.php" onclick="window.open(this.href);return false;
voor de 750: (79 x 76) = 745 cc; Verbrandingskamer CC's:43
voor de 800: (79 x 80,6) = 790 cc; Verbrandingskamer CC's:45
Ik denk dus dat de hele set, inclusief drijfstagen, klepbediening... van de 800 mee naar de 750 gaan.
Honda zal ws uit kostenoogpunt niet speciaal voor 19.600 blokken aparte onderdelen gefabriceerd, c.q. ingekocht hebben.
Maar goed.. ik ben benieuwd naar de voortgang van dit praatstuk.
(@mod: hoort het hier thuis?)
Ik zat daar ook over te denken... Hoe zat dat toen met 'opvoeren' van kreidlertjes, zundapjes, dkw-tjes van 49,9 cc naar 50+? ik heb vaak nog iets in mijn hoofd van 70 cc cilinders....
@Ro1967:
De 750c was de voorloper van de 700. een 'terug' gemodificeerde 750 dus.
Helaas is, zover ik kon nagaan, de boring van de 700 niet dezelfde als die van de 750. (correct me if I'm wrong).
Ik ben niet helemaal thuis in berekeningen m.b.t. cilinderinhoud.
berekening op
http://www.paruzzi.com/nl/tech/engine-calculator.php" onclick="window.open(this.href);return false;
voor de 750: (79 x 76) = 745 cc; Verbrandingskamer CC's:43
voor de 800: (79 x 80,6) = 790 cc; Verbrandingskamer CC's:45
Ik denk dus dat de hele set, inclusief drijfstagen, klepbediening... van de 800 mee naar de 750 gaan.
Honda zal ws uit kostenoogpunt niet speciaal voor 19.600 blokken aparte onderdelen gefabriceerd, c.q. ingekocht hebben.
Maar goed.. ik ben benieuwd naar de voortgang van dit praatstuk.
(@mod: hoort het hier thuis?)
VOELT zich meer Westerling dan Zuiderling
= Regio LOOS

Boek: Herrie in ut Ziekenhoes
B.A.C.A. Nederland
Mijn geheime boodschap
= Regio LOOS

Boek: Herrie in ut Ziekenhoes
B.A.C.A. Nederland
Mijn geheime boodschap
- Andries
- Shadow Motorclub leden
- Berichten: 671
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 23:11
- Locatie: Egchel (L)
- Contacteer:
Re: Combinatie van vt750C met vt800 mogelijk of onmogelijk?
Hey Harry,
Je hebt genoeg tijd nu, waarom probeer je het niet?
Succes.
Je hebt genoeg tijd nu, waarom probeer je het niet?
Succes.
Andries
Regiocommissaris Zuid
Verkeersgeleider nr. 10
Trotse Biker van het Jaar 2014
Met ZUID erop UIT!
bekijk HIER mijn website
Regiocommissaris Zuid
Verkeersgeleider nr. 10
Trotse Biker van het Jaar 2014
Met ZUID erop UIT!
bekijk HIER mijn website
- Herrie
- Shadow Motorclub leden
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 19 dec 2006, 00:35
- Locatie: Heerlen (met schaamte bekennnen)
- Contacteer:
Re: Combinatie van vt750C met vt800 mogelijk of onmogelijk?
@Dino:
duidelijk! maar evengoed... gewoon brainstormen of het zou kunnen. Misschien leidt dat tot (ooit) uitvoeren... Al was het gewoon om te passen.
duidelijk! maar evengoed... gewoon brainstormen of het zou kunnen. Misschien leidt dat tot (ooit) uitvoeren... Al was het gewoon om te passen.
VOELT zich meer Westerling dan Zuiderling
= Regio LOOS

Boek: Herrie in ut Ziekenhoes
B.A.C.A. Nederland
Mijn geheime boodschap
= Regio LOOS

Boek: Herrie in ut Ziekenhoes
B.A.C.A. Nederland
Mijn geheime boodschap
- Herrie
- Shadow Motorclub leden
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 19 dec 2006, 00:35
- Locatie: Heerlen (met schaamte bekennnen)
- Contacteer:
Re: Combinatie van vt750C met vt800 mogelijk of onmogelijk?
@Andries:
tijd is het probleem niet.
financien wel
ik heb trouwens ook geen 750c blok ergens liggen
tijd is het probleem niet.
financien wel
ik heb trouwens ook geen 750c blok ergens liggen
VOELT zich meer Westerling dan Zuiderling
= Regio LOOS

Boek: Herrie in ut Ziekenhoes
B.A.C.A. Nederland
Mijn geheime boodschap
= Regio LOOS

Boek: Herrie in ut Ziekenhoes
B.A.C.A. Nederland
Mijn geheime boodschap
- Dino
- Shadow Motorclub leden
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 25 dec 2006, 11:28
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Combinatie van vt750C met vt800 mogelijk of onmogelijk?
En dus minder compressie. Fout 1kcid1100C schreef:
Mijn idee is: je krijgt 4,6 mm meer ruimte in je verbrandingskamer.
Zelfde nokkenas en carbs zelfde vulling en dus niet voldoende. Fout 2
Minder compressie maar onderkant van zuiger komt ook lager uit als normaal en dus waarschijnlijk voorbij de onderkant cilinderwand Fout 3
sempre idem, sempre penis
- Herrie
- Shadow Motorclub leden
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 19 dec 2006, 00:35
- Locatie: Heerlen (met schaamte bekennnen)
- Contacteer:
Re: Combinatie van vt750C met vt800 mogelijk of onmogelijk?
@Dino:
In prncipe denk ik dat je opmerking klopt.
Meer inhoud is minder compressie.
Klinkt logisch.
Het verschil in verbrandingskamer is 2 cc.... Aangenomen dat de cilinder overgaat, de zuigers overgaan, de kleppen en bediening overgaan.
Dus UIT de 800, NAAR de 750.
Hiermee zou fout 3 niet van toepassing zijn ALS de nokkenas gelijk is.
Ook fout 2 wordt opgevangen want carbs van 800 gaan ook mee.
Die passen, maak ik me geen zorgen over.
Uitlaat zal ook passen, komt immers ook vqn se 800.
Het 'springende punt' is dus de nokkenas.
Misschien kom ik er achter met speurwerk op internet. Als die dezelfde OEM zijn....
We denken verder.
Ben benieuwd of er meer reacties komen en of er ergens een soortgelijk experiment is gedaan.
In prncipe denk ik dat je opmerking klopt.
Meer inhoud is minder compressie.
Klinkt logisch.
Het verschil in verbrandingskamer is 2 cc.... Aangenomen dat de cilinder overgaat, de zuigers overgaan, de kleppen en bediening overgaan.
Dus UIT de 800, NAAR de 750.
Hiermee zou fout 3 niet van toepassing zijn ALS de nokkenas gelijk is.
Ook fout 2 wordt opgevangen want carbs van 800 gaan ook mee.
Die passen, maak ik me geen zorgen over.
Uitlaat zal ook passen, komt immers ook vqn se 800.
Het 'springende punt' is dus de nokkenas.
Misschien kom ik er achter met speurwerk op internet. Als die dezelfde OEM zijn....
We denken verder.
Ben benieuwd of er meer reacties komen en of er ergens een soortgelijk experiment is gedaan.
VOELT zich meer Westerling dan Zuiderling
= Regio LOOS

Boek: Herrie in ut Ziekenhoes
B.A.C.A. Nederland
Mijn geheime boodschap
= Regio LOOS

Boek: Herrie in ut Ziekenhoes
B.A.C.A. Nederland
Mijn geheime boodschap
- Dino
- Shadow Motorclub leden
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 25 dec 2006, 11:28
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Combinatie van vt750C met vt800 mogelijk of onmogelijk?
Vulling van je verbrandingskamer is een conbi van je carbs en nokkenas. Als je ineens 2cc meer moet vullen, moeten je inlaatkleppen verder/langer open. Dus of je de carbs en nokkenas mee neemt, is niet zo relevant. Je moet een andere nokkenas hebben voor de goeie vulling.
sempre idem, sempre penis
- Dino
- Shadow Motorclub leden
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 25 dec 2006, 11:28
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Combinatie van vt750C met vt800 mogelijk of onmogelijk?
Voor alle duidelijkheid; je nokken moeten of hoger zijn of de punt minder scherp of een combi van de 2.
sempre idem, sempre penis
- Herrie
- Shadow Motorclub leden
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 19 dec 2006, 00:35
- Locatie: Heerlen (met schaamte bekennnen)
- Contacteer:
Re: Combinatie van vt750C met vt800 mogelijk of onmogelijk?
OK, nog een opvallend detail.
Nokkenas voor zowel de 700 als de 800 zijn dezelfde (OEM: 14111-MK7-670)
De 14111-ME9-010 past op: 1983 Honda VT750C; 1984 Honda VT700C A....
krabbel krabbel op mijn dunbehaarde hoofd.
Nokkenas voor zowel de 700 als de 800 zijn dezelfde (OEM: 14111-MK7-670)
De 14111-ME9-010 past op: 1983 Honda VT750C; 1984 Honda VT700C A....
krabbel krabbel op mijn dunbehaarde hoofd.
VOELT zich meer Westerling dan Zuiderling
= Regio LOOS

Boek: Herrie in ut Ziekenhoes
B.A.C.A. Nederland
Mijn geheime boodschap
= Regio LOOS

Boek: Herrie in ut Ziekenhoes
B.A.C.A. Nederland
Mijn geheime boodschap
Re: Combinatie van vt750C met vt800 mogelijk of onmogelijk?
Heren, klein denk foutje in de onderdelen die de aantal cc bepalen.
deze word door oppervlakte zuiger, x de hoogte van de cilinder bepaald,
als de overige onderdelen exact gelijk zouden zijn, hou je alleen meer ruimte boven de zuiger over bij een 800.
hierdoor zou de compressie zakken,
om dit weer gelijk te trekken, maakt de zuiger dus ook een hogere slag.
en die slag komt uit de krukas vandaan,
dan zou je, theoretisch, bij het monteren van een 800 cilinder, minder compressie hebben, omdat de slag niet veranderd.
kleppen en nokkenassen kunnen exact het zelfde zijn, omdat met een groter cilinder inhoud, de zuigkracht ook iets groter zal zijn.
en misschien zou de motor op vermogen iets in houden bij de zelfde carburateurs, maar dat kan je oplossen met grotere sproeiers.
maar ik denk dus, dat bij een ombouw de krukas ook overgezet zou moeten worden.
maar eerlijk is eerlijk, het is mijn theorie,
ik heb beide blokken nooit open gehad
deze word door oppervlakte zuiger, x de hoogte van de cilinder bepaald,
als de overige onderdelen exact gelijk zouden zijn, hou je alleen meer ruimte boven de zuiger over bij een 800.
hierdoor zou de compressie zakken,
om dit weer gelijk te trekken, maakt de zuiger dus ook een hogere slag.
en die slag komt uit de krukas vandaan,
dan zou je, theoretisch, bij het monteren van een 800 cilinder, minder compressie hebben, omdat de slag niet veranderd.
kleppen en nokkenassen kunnen exact het zelfde zijn, omdat met een groter cilinder inhoud, de zuigkracht ook iets groter zal zijn.
en misschien zou de motor op vermogen iets in houden bij de zelfde carburateurs, maar dat kan je oplossen met grotere sproeiers.
maar ik denk dus, dat bij een ombouw de krukas ook overgezet zou moeten worden.
maar eerlijk is eerlijk, het is mijn theorie,
ik heb beide blokken nooit open gehad

De opknap foto's van mijn Shadow VT1100 1988
http://www.mijnalbum.nl/Album=LLDTTQ8G" onclick="window.open(this.href);return false;
verbreden van de brandstof tank:
http://myalbum.com/album/QM0ePPMPfrky" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnalbum.nl/Album=LLDTTQ8G" onclick="window.open(this.href);return false;
verbreden van de brandstof tank:
http://myalbum.com/album/QM0ePPMPfrky" onclick="window.open(this.href);return false;
- Dino
- Shadow Motorclub leden
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 25 dec 2006, 11:28
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Combinatie van vt750C met vt800 mogelijk of onmogelijk?
Dat is dus precies wat er gezegd werd. Cilinder van 800 is hoger terwijl de rest hetzelfde blijft. Dus minder compressie.
sempre idem, sempre penis