Dino schreef:Denk dat dat vrij simpel is. In duitsland is al het andere geluid dan fluisterstil standaard, niet toegestaan. Ik weet niet hoeveel jou opgeboorde uitlaten produceren, maar als dat duidelijk meer is dan pfftpfftpffft, is het voor hun wel duidelijk.
Je hebt ook alleen een waarschuwing.
Ze zijn daar aan het omschakelen naar elektrisch rijden, ze deugen daar niet.
ik zat een keer in duitsland achter een paar duitse harleys, die hadden meer kabaal dan wij en de politie reed gewoon door.
Het is maar net wie je treft zeg ik maar, hier in nederland ook.
Meten is weten
Artikel 5.4.11, lid 3 Rv
3. Motorfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 33, 34 en 35, van toepassing.
Artikel 5.4.11, lid 4 Rv
4. Motorfietsen waarvoor geen waarde als bedoeld in het derde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen te hoog geluidsniveau produceren. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 33, 34 en 35, van toepassing.
Bijlage VIII, artikel 35 Rv
De meting van het geluidsniveau wordt uitgevoerd aan de hand van de onderstaande wijze van keuren:
g. het toerental van de motor wordt op de waarde gebracht die in het kentekenregister voor de betreffende motorfiets of het betreffende driewielige motorrijtuig is vermeld indien in het kentekenregister een dB(A)waarde en een toerental zijn vermeld;
Indien bij een motorfiets in het kentekenregister geen dB(A)waarde, maar wel het toerental waarbij het maximumvermogen van de betreffende motorfiets wordt bereikt (toerental n), is vermeld, dan wordt de dB(A)waarde vastgesteld volgens tabel 1 en het toerental op:
1. 3/4 n, indien toerental n lager dan of gelijk is aan 5000 min-1; en
2. 1/2 n, indien toerental n hoger is dan 5000 min-1;
In de overige gevallen wordt de dB(A)waarde vastgesteld volgens tabel 1 en het toerental vastgesteld volgens onderstaande tabel:
Bouwjaar voor 1960
- 2-takt: 2250 min
- 4-takt: 2000 min
Bouwjaar vanaf 1960
- 2-takt: 4500 min
- 4-takt: 4000 min
Tabel 1: Maximum geluidswaarde motorfiets
Cilinderinhoud t/m - Maximum toegestane waarde
80 cm3 .................... 91 dB(A)
125 cm3 .................. 92 dB(A)
350 cm3 .................. 95 dB(A)
500 cm3 .................. 97 dB(A)
750 cm3 ................. 100 dB(A)
1000 cm3 ............... 103 dB(A)
>1000 cm3 ............. 106 dB(A)
Dit is van infopolitie.nl van vorig jaar.
Gr Hans Snel