Wil schreef:Bedankt allemaal voor jullie berichten!
Gummiebeer schreef:Mooi he, zo'n klappende Twin
Daarom ben ik ook niet zo van de viercilinders, dat loopt allemaal veelste soepel.
Mijn vorige motor, een transalp, kreeg van mij een Laser non legal erop. Dat knalde hard met de gaskraan dicht en uitrollen
Dat knallen uit de uitlaat is niet erg. Backfire is erger..Backfire is het terugslaan van de explosie naar het INLAAT traject, dus dan knalt het in het luchtfilterhuis en dat is wel erg.
Hoe weet je het verschil Gummiebeer?
Een gedempt plofje in de buurt van de tank (luchtbuis eronder) was backfire bij m'n Alpje, ging meestal samen met een soort tikje. Dat zal bij de Shadow idem zijn. Dan ging het om ontbranding in de luchtinlaat. Vaak was dat met gas geven vanuit het middengebied qua toerenbereik.
Het ploffen van de uitlaat hoor je alleen met opschakelen, gas terug en uitrollen in versnelling.
Backfire wordt vaak veroorzaakt door valse lucht in het inlaattraject en heeft weinig te maken met de afstelling van de carb.
Een flinke backfire kan wel je luchtfilterhuis mollen, ik was er getuige van bij een Renault 25 op gas, blijft niet veel van over!
Overmatig ploffen in de uitlaat is vaak een mengsel probleem, maar dan is de afstelling wel heel verkeerd afgesteld.