Pagina 1 van 2

Nieuw topic voor algemeen onderhoud.

Geplaatst: 16 feb 2008, 10:01
door Te©h
In de babbelbox komen regelmatig vragen voor die eigelijk hier thuis horen. Voor als je je motor eens flink onderhanden wil nemen, maar je niet weet hoe en wat voor middelen je moet gebruiken.

Om het helemaal duidelijk te maken, mag je hier ALS ENIGE PLAATS OP HET FORUM, foto's plaatsen

Geplaatst: 25 apr 2009, 22:15
door markel
Asl ik de olie van mijn VT 1100 peil, moet ik dan de peilstok/dop er weer helemaal indraaien of eenmaal uitgedraaid zo peilen ????

En wat voor olie kan ik het beste gebruiken, mijn motor heeft 43000 km gelopen.

Geplaatst: 25 apr 2009, 22:19
door Red Devil
markel schreef:Asl ik de olie van mijn VT 1100 peil, moet ik dan de peilstok/dop er weer helemaal indraaien of eenmaal uitgedraaid zo peilen ????
Uitnemen, schoonvegen en opnieuw indraaien. Waarna je hem vervolgens
weer uitneemt.
LET WEL OP!!!!!!! ALTIJD PEILEN MET DE MOTOR RECHTOP

Grtz. Nico

Geplaatst: 25 apr 2009, 22:44
door ShadowForever
Weet niet zeker of het voor de 1100 anders is als voor mijn 700, maar bij mij moet ik hem niet opnieuw indraaien om te peilen, dus insteken tot de peilstok op de schroefdraad blijft steken.

Geplaatst: 25 apr 2009, 22:53
door Red Devil
Ik heb voor de zekerheid de handleiding er even op nageslagen voor de 1100, en het zegt als volgt:

Kontroleer dagelijks het peil van de motorolie
alvorens te gaan rijden.
Het oliepeil moet altijd tussen de bovenste ( ) en
onderste ( ) niveaustrepen op de peilstok ( )
liggen.
Start de motor en laat deze een paar minuten
stationair draaien. Kontroleer of het oliedrukindikatielampje
uitgaat. Als het lampje blijft
branden, dient u de motor onmiddellijk af te
zetten.
Zet de motor af en houd de motorfiets recht
overeind op een stevige, horizontale
ondergrond.
Verwijder na een paar minuten de peilstok.
Maak de peilstok schoon en steek deze
opnieuw naar binnen zonder hem vast te
schroeven.
Trek de peilstok naar buiten. Het
oliepeil dient tussen het bovenste en onderste
merkteken op de peilstok te staan.
Verwijder indien nodig de olievuldop ( ) en
vul de voorgeschreven olie (zie blz. ) bij tot
het bovenste niveaustreepje. Vul niet te veel
olie bij.
Steek de peilstok naar binnen en monteer de
olievuldop. Kontroleer op olielekkage.


MOTOROLIE
Kontroleren van het motoroliepeil
Het laten lopen van de motor met
onvoldoende olie kan zware motorbeschadiging
veroorzaken.

Geplaatst: 25 apr 2009, 22:56
door markel
Daar heb ik wat aan, thanks.

Geplaatst: 26 apr 2009, 17:39
door Te©h
Het is maar goed dat je je zelf hebt verbeterd, rood duveltje :twisted: Maar voor een goede meting kun je gewoon met een koude motor peilen. Dat scheelt weer klachten van de buren. 8)

Geplaatst: 26 apr 2009, 18:54
door Red Devil
Te©h schreef:Het is maar goed dat je je zelf hebt verbeterd, rood duveltje :twisted:
fjuhh,.... :wink:

Geplaatst: 28 jul 2009, 21:22
door fsmidt
Maar voor een goede meting kun je gewoon met een koude motor peilen. Dat scheelt weer klachten van de buren.
vlgs mij schreef je ergens hier dat je beter met een warme motor kunt meten zodat alle vocht uit je blok is verdwenen.
dus meet je olie tijdens een tochtje.

Geplaatst: 28 jul 2009, 22:24
door Herrie
eehhh...

RTFM!!!!

(Read The Fucking Manual)

Mijn manual (Vt 800) zegt...
Motor warm rijden,
5 minuten wachten,
Motor rechtstandig plaatsen (middenbok) op een vlakke ondergrond,
uitdraaien, schoonvegen in de ingang zetten.
NIET schroeven.
'Aflezen',
desnoods bijvullen.

Doe dit met mate en lees telkens af.
Bijvoorbeeld telekens een 'scheut' van 50 of 100 cc.
(een 'flacon' olie heeft maatstreepjes aan de zijkant)

Geplaatst: 29 jul 2009, 12:13
door Del Pantalones
Herrie schreef:eehhh...

RTFM!!!!

(Read The Fucking Manual)

Mijn manual (Vt 800) zegt...
Motor warm rijden,
5 minuten wachten,
Motor rechtstandig plaatsen (middenbok) op een vlakke ondergrond,
uitdraaien, schoonvegen in de ingang zetten.
NIET schroeven.
'Aflezen',
desnoods bijvullen.

Doe dit met mate en lees telkens af.
Bijvoorbeeld telekens een 'scheut' van 50 of 100 cc.
(een 'flacon' olie heeft maatstreepjes aan de zijkant)
Heb jij de Manual gelezen dan van een VT1100??
1- run the angine and allow it to reach normal operating temperatures
2- Stop the engine and allow the machine to sit undisturbed for about 5 minutes
3- Hold the motorcycle level , with the engine off, remove the fillercap and check the oil level. It should be between the maximum and minimum level marks
Dus nix nie in de ingang zetten en niet vastschroeven. Bij de 1100c2 check je het level wel met ingeschroefde peilstok...

Wilde hiermee dus aangeven dat de procedure verschilt per model, Herrie. :wink:

Je weet wat ze zeggen hier in het zuiden...EKDK (eerst kéke, dan kwéke)

Ronald...

Geplaatst: 29 jul 2009, 17:37
door Te©h
Als je het peilstok er zo uittrek of draait na het lopen van de motor, zit deze nog helemaal onder de olie zodat er geen goed oliepeil kan worden afgelezen. Gewoon met een koud blok ff dippen. Het laten lopen van de motor is na het wisselen van olie en oliefilter om alle lucht uit het systeem te krijgen. Dit kan dan zomaar een ½ liter schelen. Ook dan is het dop uitdraaien, afvegen, dippen en aflezen.

Geplaatst: 29 jul 2009, 18:10
door knutsel
en niet alleen de lucht, het gebeurd regelmatig dat men het oiefilter er koud opschroefd terwijl die ook wel het nodige lust.
eigenlijk moet je daar eerst olie in gooien en dan even laten staan, dan komt er geen olie meer uit omdat deze geabsorbeert wordt door het element in het filter. scheelt toch iets?

Geplaatst: 10 aug 2009, 20:50
door Te©h
fsmidt schreef:
Maar voor een goede meting kun je gewoon met een koude motor peilen. Dat scheelt weer klachten van de buren.
vlgs mij schreef je ergens hier dat je beter met een warme motor kunt meten zodat alle vocht uit je blok is verdwenen.
dus meet je olie tijdens een tochtje.
Yep. Maar de olie en het blok is na 5 minuten echt niet op bedrijfstemperatuur. Beter is gewoon met een koud blok meten en in de pause van een rit die nog eens meten nadat je een bak koffie hebt genuttigd. Dan weet je zeker dat al het condens verdwenen is.

Re: Nieuw topic voor algemeen onderhoud.

Geplaatst: 04 dec 2013, 16:13
door pap
en zo zie je maar weer zelfs olie peilen is niet zo simpel als het lijkt :D