Pagina 1 van 2
Normaal Olie verbruik?
Geplaatst: 23 mei 2011, 20:47
door Dorus
Heeft er iemand een idee wat het olie verbruik mag zijn bij een vt750 uit '84?
Ik denk dat ie ongeveer 1 litertje per 1000km verbruikt.
Zou dat met hele goede (dure) olie minder zijn?
En welke olie is dan het beste?
Geplaatst: 23 mei 2011, 21:36
door knutsel
welke olie heeft vaak te maken met de goede ervaringen die je opgedaan hebt, ik gebruik valvoline half synthetisch in de meeste motoren maar in de vtx 1800 heb ik castrol RS in zitten.
Geplaatst: 23 mei 2011, 22:04
door Speer
Persoonlijk vind ik olie verbruik niet goed, duid op slijtage.
acceptabel vind ik 1 liter op de 4000 km.
reviceren is duur, maar jaren rijden met een motor die redelijk veel olie verbruikt is ook duur.
Geplaatst: 23 mei 2011, 22:16
door Te©h
Olieverbruik kun je niet tegen gaan en die zal alleen maar toenemen als je er niets aan doet. Je kan het rekken door iets dikkere olie te gebruiken maar dat is een lapmiddel. Op een gegeven moment zit je toch aan de limiet en dan is het een kwestie van de cillinders honen, eventueel overmaatse zuigers met zuigerveren en olieschrapers. Dan kun je weer 25 jaar verder.
Geplaatst: 24 mei 2011, 10:14
door Dorus
Oke, dus andere olie gaat de oplossing niet brengen begrijp ik.
Reviseren is een moeilijk woord dus zal wel duur zijn
Is er iets zinnigs te zeggen over een richtprijs als je dat helemaal uitbesteedt?
Geplaatst: 24 mei 2011, 10:35
door Speer
o.k een kleine verschrijving. Vorig jaar heb ik al eens bij een motorzaak een prijsopgave laten maken, voor het reviseren voor een vt750. prijs indicatie €1500,- Met de mededeling "je weet dan niet wat je tegen kunt komen.
Geplaatst: 24 mei 2011, 11:16
door Dorus
Oke bedankt Speer
Dat is een flink bedrag
Daar kan ik voorlopig nog wel wat olie voor kopen dacht ik zo.
Dat het verbruik er niet beter op wordt begrijp ik.
Geplaatst: 24 mei 2011, 17:24
door Speer
tja Dorus. Je kan er zeker veel olie voor kopen. Maar je probleem wordt er niet minder om. Stel je rijd 6000 km per jaar kost je zeker €100.- per jaar aan olie. doe dit een jaar of wat en de helft van de reparatie zijn al betaald.
Denk wel de prijs opgave is maar een prijs. Er zijn er zeker nog anderen die het voor minder kunnen. Kijk eerst eens wat je nodig hebt aan onderdelen. Tech geeft al een mooie indicatie. Dan is het een kwestie van demonteren en monteren.
Vraag eens op het forum of er iemand is die jou wil helpen met de reparatie.
succes.
Geplaatst: 24 mei 2011, 19:26
door Recycler
Er zit inderdaad verschil in olie kwaliteit wat olie verbruik kan bevorderen.
Ook is het goed mogenlijk dat je nieuwe kleprubbertjes ofwel nieuwe klepgelijders nodig hebt. Dit is niet on overkomenlijk en dan is een complete blok revisie niet nodig.
Wat je kan proberen is een minerale motorolie te gaan gebruiken zoals deze Valvoline in de 10W40 specificatie....
http://www.valvoline.nl/tweewielers/4-t ... cle_oil_4t
Een beetje automaterialen die Valvoline dealer is kan je deze op bestelling leveren meestal met één dag.
Ik kon even geen Castrol krijgen ( zaak dicht ) en heb MPN olie geprobeerd. Met de MPN ging mijn motor behoorlijk olie verbruiken ( na koprevisie met nieuwe klep gelijders) Heb nu al 1600 km deze Valvoline er inzitten en mijn olie verbruik is geheel verdwenen..............
Geplaatst: 24 mei 2011, 20:16
door Henk Roetert
Moi
De mijne ( VT750C uit 1983 ) gebruikte ook erg veel olie, elke 800 km. 1 liter.
Ik heb toen een fles "spul" in het blok gegooid dat alle rotzooi op zou lossen in het blok.
Daarna schone olie erin, kilometertje of wat gereden, weer schone olie erin en het verbruik is nu rond de 1500 km per liter.
Voor zo'n oude bak vindt ik dat acceptabel
Groet'n oet Daam
Henk S'hat'dow
Geplaatst: 26 mei 2011, 09:53
door Dorus
Als ik nu de tip van Recycler en Henk Roetert combineer doe ik het er mee voorlopig.
Alleen Henk, wat is het "spul", want ik neem aan dat het niet zo heet
Ik ga eens naar de auto/motor materialen zaak die zal het wel weten neem ik aan.
Thx.
Geplaatst: 26 mei 2011, 14:02
door knutsel
Recycler schreef:Er zit inderdaad verschil in olie kwaliteit wat olie verbruik kan bevorderen.
Ook is het goed mogenlijk dat je nieuwe kleprubbertjes ofwel nieuwe klepgelijders nodig hebt. Dit is niet on overkomenlijk en dan is een complete blok revisie niet nodig.
Wat je kan proberen is een minerale motorolie te gaan gebruiken zoals deze Valvoline in de 10W40 specificatie....
http://www.valvoline.nl/tweewielers/4-t ... cle_oil_4t
Een beetje automaterialen die Valvoline dealer is kan je deze op bestelling leveren meestal met één dag.
Ik kon even geen Castrol krijgen ( zaak dicht ) en heb MPN olie geprobeerd. Met de MPN ging mijn motor behoorlijk olie verbruiken ( na koprevisie met nieuwe klep gelijders) Heb nu al 1600 km deze Valvoline er inzitten en mijn olie verbruik is geheel verdwenen..............
heeft dat dan met de olie te maken of is dat het gevolg van de nieuwe klepgeleiders. mijn ervaring is met valvoline dat de motor juist olie gaat zuipen,Half Synthetische olie.
Geplaatst: 26 mei 2011, 23:46
door Te©h
Dat zal wel op de conto van de nieuwe klepseals komen. Als de kop er toch af is gegaan om deze seals te plaatsen, heeft men zonder moeite ook even de zuigers en cillinders kunnen bekijken op slijtage en zeker nieuwe zuigerveren en olieschapers kunnen plaatsen.
Geplaatst: 09 jun 2011, 17:29
door Recycler
Duurde ff voor reactie wegens een vakantie en wat RWYB in het buitenland.
Ook na de kop revisie had ik olie verbruik.
En ja inderdaad de cylinders zijn er ook afgeweest omdat als je de kop loshaald dan komt de voetpakking van spanning en dien je deze dus ook te vervangen.
Heb nu Minerale Valvoline 10W40 en geen olieverbuik meer.
Re: Normaal Olie verbruik?
Geplaatst: 12 jun 2015, 13:14
door cpo
Brute vraag: Wat kost zo'n koprevisie eigenlijk?
Chris
Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk