Achtervelg VT1100 86ér verwisselen.
Geplaatst: 05 apr 2013, 21:33
Kom ik met de auto thuis, zie ik dat mijn achterband er een beetje slapjes uit ziet, terwijl ik beide banden een paar dagen geleden op spanning gebracht had.
bij nader inspectie zie ik dat het ventiel gescheurt is.

Morgenochtend moet ik in Amsterdam Centrum zijn en dan wil ik wel met de motor want met de auto is geen optie en de motor gooi ik zo de stoep op.
Gelukkig heb ik nog zo'n apparaat staan dus daar maar het achterwiel uit getrokken.
Eerst maar het achterwiel met kapot ventiel verwijderd. Hier zijn geen foto's van gemaakt en is zo'n 10 minuten werk.

Dan is het dichte achterwiel aan de beurt.
Eerst maak je de trekstang en trommelstang los. In de bout van de trommel hoort een splitpen te zitten.

Remafstelling.

trommelstang.

Dan de moer van de as los draaien met maatje 22.

Vervolgens de asborgbout.

Dan met een paar tikken de as los maken en en uit de velg trekken.

Let op de spacer die tussen de trommel en brug zit.

Als de spacer is verwijderd kan het wiel naar rechts van de vertanding getrokken worden. De motor staat op de middenbok en ik leg een paar plankjes onder het achterwiel zodat je niet met het gewicht van de band zit te worstelen.
Nu is het eigelijk tijd om de brug schoon te maken en eventuele beschadigingen bij te werken en de velg te poetsen. Maar die tijd heb ik nu niet. (wanneer eigelijk wel
zit ik me nu af te vragen. )
Dus meteen maar door met het omwisselen.

Wiel in de vertanding hangen, de spacer tussen trommel en brug plaatsen en de as aanbrengen. Natuurlijk een tipje kopervet aangebracht.
Borgbout vast draaien en de grote moer op de as aanbrengen.

Remstang door het tonnetje steken en de stelbout er op draaien.

Nog niet afstellen want eerst de trommelstang (bout, stang, rubber, moer en als laast het splitpennetje.
Als deze stang los schiet gaat bij het remmen de trommel met het achterwiel mee draaien en slaat deze vast doordat de hevel aangetrokken word.

Voor de oplettende lezer. Het splitpennetje is nog niet aangebracht.
Dan is het tijd om de trommelrem af te stellen door de moer aan te draaien. Het pedaal moet ongeveer tussen de 5 en 10 cm ingedrukt kunnen worden. Dat ligt een beetje aan de schoenmaat en dikte van de zool.

Zo, na een uurtje werk kan ik morgen weer met de motor om 06.00 uur in Amsterdam zijn.
Natuurlijk komt er weer een Pirelli Route 66 maatje 150-90-15 op de andere velg met een haaks ventiel.
bij nader inspectie zie ik dat het ventiel gescheurt is.

Morgenochtend moet ik in Amsterdam Centrum zijn en dan wil ik wel met de motor want met de auto is geen optie en de motor gooi ik zo de stoep op.
Gelukkig heb ik nog zo'n apparaat staan dus daar maar het achterwiel uit getrokken.
Eerst maar het achterwiel met kapot ventiel verwijderd. Hier zijn geen foto's van gemaakt en is zo'n 10 minuten werk.

Dan is het dichte achterwiel aan de beurt.
Eerst maak je de trekstang en trommelstang los. In de bout van de trommel hoort een splitpen te zitten.

Remafstelling.

trommelstang.

Dan de moer van de as los draaien met maatje 22.

Vervolgens de asborgbout.

Dan met een paar tikken de as los maken en en uit de velg trekken.

Let op de spacer die tussen de trommel en brug zit.

Als de spacer is verwijderd kan het wiel naar rechts van de vertanding getrokken worden. De motor staat op de middenbok en ik leg een paar plankjes onder het achterwiel zodat je niet met het gewicht van de band zit te worstelen.
Nu is het eigelijk tijd om de brug schoon te maken en eventuele beschadigingen bij te werken en de velg te poetsen. Maar die tijd heb ik nu niet. (wanneer eigelijk wel

Dus meteen maar door met het omwisselen.

Wiel in de vertanding hangen, de spacer tussen trommel en brug plaatsen en de as aanbrengen. Natuurlijk een tipje kopervet aangebracht.
Borgbout vast draaien en de grote moer op de as aanbrengen.

Remstang door het tonnetje steken en de stelbout er op draaien.

Nog niet afstellen want eerst de trommelstang (bout, stang, rubber, moer en als laast het splitpennetje.
Als deze stang los schiet gaat bij het remmen de trommel met het achterwiel mee draaien en slaat deze vast doordat de hevel aangetrokken word.

Voor de oplettende lezer. Het splitpennetje is nog niet aangebracht.
Dan is het tijd om de trommelrem af te stellen door de moer aan te draaien. Het pedaal moet ongeveer tussen de 5 en 10 cm ingedrukt kunnen worden. Dat ligt een beetje aan de schoenmaat en dikte van de zool.

Zo, na een uurtje werk kan ik morgen weer met de motor om 06.00 uur in Amsterdam zijn.
Natuurlijk komt er weer een Pirelli Route 66 maatje 150-90-15 op de andere velg met een haaks ventiel.