Dynamo ?

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Ruud
Shadow Motorclub leden
Contacteer:

Dynamo ?

Bericht door Ruud »

Check, check, dubbel check.

Onderweg, met mijn Shadow vt750 ace, naar Oosterhout, gaat de motor steeds onregelmatiger lopen verlichting gaat zwakker branden, knipperlichten worden zwakker, wijzer kilometerteller gaat zwipperen.
Verlichting uitgedaan en het ging weer even maar niet enthousiast.
Op plaats van bestemming motor uitgedaan (moest wel) je begrijpt het al, niet meer te starten.
Gelukkig door aardige mensen aangeduwd en terug naar huis.
Het ging steeds slechter, snelheidsmeter en digitale kilometerteller gaf op een gegeven moment ook niets meer aan, maar net op tijd thuis gekomen.
Motor ging steeds beroerder lopen, kwam met moeite op 100 km en met steeds een versnelling lager uiteindelijk via provinciale wegen, B wegen en fietspaden in z’n 1 thuis gekomen.
Accu helemaal leeg, aan de lader gelegd en na een paar uur groen en weer geladen.
Heb het forum doorgespit en ben bang dat de dynamo is overleden op geen van de gele draden staat bij een draaiende motor spanning.
Klopt dit en heeft de accu en/of spanningregelaar er onder geleden?
Het was een half uur heen en 1 ½ uur terug.

Groetjes Ruud, forever young.
Oldtimer
Shadow Motorclub leden

Re: Dynamo ?

Bericht door Oldtimer »

Ruud schreef: .... op geen van de gele draden staat bij een draaiende motor spanning.
Even voor de zekerheid, probeer je een wissel (AC) of gelijkspanning (DC) te meten. Op de draden van de dynamo moet dit nl. een wisselspanning zijn en zul je op gelijkspanning niets meten.

Op het schema (Honda_VT1100_Owners_Workshop_Manual_1985-1998_Haynes) zie ik ook dat er nog een stekkerverbinding tussen zit (Green,Green,Red/White,Red/White), deze ook gecontroleerd?

Afbeelding
VT1100C 1985 / VT1100C2 ACE '96
"Vaak buj te bange"
Ruud
Shadow Motorclub leden
Contacteer:

Bericht door Ruud »

Hoi Oldtimer,

Dank je wel voor de tip, had daar niet aan gedacht

Wat een mooi medium toch dat forum, inderdaad op de wisselspanning geeft de dynamo bij ongeveer 3000 toeren 45 volt af op alle drie de gele draden, dus oké.
De accu is 13/14 volt en blijft bij starten boven de 9 volt, dus oké.
Dan toch maar even de spanningsregelaar testen, bij alle soorten toeren blijft de spanning op de accu 13 volt.
Dus als ik het forum goed heb doorgespit, is de spanningsregelaar ter ziele, of heb ik nog wat over het hoofd gezien?

Nou we toch bezig zijn, weet jij een adres voor een spanningsregelaar met een vriendelijke prijs?

Groetjes en nogmaals dank, Ruud, Forever young
Oldtimer
Shadow Motorclub leden

Bericht door Oldtimer »

Ruud schreef: Dus als ik het forum goed heb doorgespit, is de spanningsregelaar ter ziele, of heb ik nog wat over het hoofd gezien?
Vanaf de spanningsregelaar komt een rood/witte draad naar een stekker, al gemeten wat daar op staat bij draaiende motor? (DC :roll: )

Ruud schreef: Nou we toch bezig zijn, weet jij een adres voor een spanningsregelaar met een vriendelijke prijs?
In Brummen zit motorsloperij Woesthof maar of geen idee of die er een heeft en wat het kost. Kwestie van bellen.

Of Ebay
VT1100C 1985 / VT1100C2 ACE '96
"Vaak buj te bange"
Te©h
Shadow Motorclub leden

Bericht door Te©h »

Om zeker te zijn dat de dynamo nog goed is moet je de 3fase ook met weerstand doormeten (Ohm). Als deze op alle 3 gele draden geen uitslag geeft dan is alles goed. Als er 1 fase een waarde aangeeft heeft deze kortsluiting en moet die toch vervangen worden.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Plaats reactie