Onstekingsprobleem Shadow VT1100 '87

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Pasbalf
Forumgebruikers

Onstekingsprobleem Shadow VT1100 '87

Bericht door Pasbalf »

Onlangs begon mijn Shadow op de snelweg in Duitsland wat te haperen, net alsof er parels in de bougies zaten. Na een pauze wilde het niet meer starten en heeft de ADAC de motor opgehaald. Bougies zijn toen schoongemaakt? (nog geen 4000 km geleden vervangen) maar na 50 km begon het feest opnieuw. Toch nog thuisgekomen, na een pauze weer egsa en later weer gestart maar geen enkele vonk. Toen de zaak doorgemeten en Ohmse waarden van de bobine (primair/secundair) en de pulse generator zijn binnen de normen van het boekje. Toch even de bougiekabels vervangen maar nog steeds geen vonk. Het kan natuurlijk de CDI zijn maar ik twijfel aan de bobine.

Is het zo dat als de bobine wordt gevoed (via zwart/witte draad) en er even massa wordt gegeven op de andere primaire aansluiting van de bobine er een vonk op de bougies moet komen?
knutsel
Shadow Motorclub leden

Re: Onstekingsprobleem Shadow VT1100 '87

Bericht door knutsel »

Die wordt door de cdi onderbroken zodat je een vonk krijgt afhankelijk van de pulsgenerators. Kijk eens naar de solseerpunten in je cdi.
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Pasbalf
Forumgebruikers

Bericht door Pasbalf »

De CDI heb ik uitvoerig gecheckt en verdachte soldeerpunten opnieuw gesoldeerd. Maar ik wil testen of de bobine goed is en een vonk geeft. Hoe doe ik dat?
jdr
Forumgebruikers

Bericht door jdr »

Als de primaire en secundaire weerstand van de bobines goed zijn, kun je er van uit gaan dat ze goed zijn.

Primair meet je tussen de polen waar de stroomdraden op komen. Dit moet ongeveer 2 ohm zijn.

Secundair meet je tussen de twee uiteinden van de kabels die naar de bougies gaan. Dit moet 20 tot 28 Kilo Ohm zijn.
VT1100C1 '87
Pasbalf
Forumgebruikers

Bericht door Pasbalf »

De weerstanden van de bobine zijn goed maar ik wil zeker weten dat er ook een vonk wordt geproduceerd. Is dat op alternatieve wijze te doen? Zo ja, hoe?
jdr
Forumgebruikers

Bericht door jdr »

Haal één bougiekabel los, laat de bougie in de cilinder zitten.

Sluit de kabel aan op een reserve bougie en laat de bougie massa maken aan het blok. Druk op de startknop en kijk of je een mooie blauwe vonk hebt.
Zo kun je ze alle 4 bijlangs gaan.

Denk eraan, houd de bougie niet vast bij het starten... Zeer hoge spanning ;-)
VT1100C1 '87
Pasbalf
Forumgebruikers

Bericht door Pasbalf »

Op basis van die check heb ik vastgesteld dat er geen vonk ontstaat. Nu aan het controleren waar dat aan ligt. Weerstand van pulse generator en bobine zijn goed. Nu wil ik de bobine buiten de CDI om een vonk laten produceren. Vraag is hoe ik dat doe.
knutsel
Shadow Motorclub leden

Bericht door knutsel »

helaas gaat dat niet, je hebt je cdi nodig om een vonk te genereren.
René
Biker of the year 2012
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Pasbalf
Forumgebruikers

Bericht door Pasbalf »

Vanuit Motor-forum kreeg ik de tip om de +pool van de bobine onder spanning te zetten en de -pool aan massa. Als je de massa onderbreekt dan ontstaat er een vonk. En dat gebeurt ook. Is er iemand die een CDI (SC18) over heeft?
Stefan
Shadow Motorclub leden

Bericht door Stefan »

Probleem kan ook zijn dat er een bobine intern slecht kontact maaakt,
je heb dan bijvoorbeeld bij uitzetting door warmte een los contact, en als de bobine weer af gekoeld is, wel weer kontact, en een goed werkende bobine,
maar dan zou dus bij een warme motor één van de bobines er mee stoppen (de kans dat beide dit probleem hebben, is wel zeer klein)
als op beide cilinders geen vonk is, zou ik de solderingen in je CDI controleren, heb ik ook al vaker lang zien komen in dit forum.
De opknap foto's van mijn Shadow VT1100 1988
http://www.mijnalbum.nl/Album=LLDTTQ8G" onclick="window.open(this.href);return false;
verbreden van de brandstof tank:
http://myalbum.com/album/QM0ePPMPfrky" onclick="window.open(this.href);return false;
Pasbalf
Forumgebruikers

Bericht door Pasbalf »

De bobine's produceren een vonk (op alternatieve wijze getest). De solderingen in de CDI zijn gecontroleerd en de printbanen evenzo. Denk dat het de CDI is. Is er iemand met een Shadow of een losse CDI ('87-'95) die in de buurt van Amsterdam woont zodat we mijn CDI of op de andere fiets kunnen testen of de andere CDI op mijn fiets. Reiskosten worden vergoed en een goede bak koffie en een mooie fles wijn staan klaar!
Stefan
Shadow Motorclub leden

Bericht door Stefan »

Pasbalf schreef:De bobine's produceren een vonk (op alternatieve wijze getest). De solderingen in de CDI zijn gecontroleerd en de printbanen evenzo. Denk dat het de CDI is. Is er iemand met een Shadow of een losse CDI ('87-'95) die in de buurt van Amsterdam woont zodat we mijn CDI of op de andere fiets kunnen testen of de andere CDI op mijn fiets. Reiskosten worden vergoed en een goede bak koffie en een mooie fles wijn staan klaar!
Ik zie net dat Knutsel er 1 te koop heeft voor € 60,-
ze zou het hem kunnen vragen, en mocht de jouwe stuk zijn, weet je meteen waar je een andere kan halen :D
De opknap foto's van mijn Shadow VT1100 1988
http://www.mijnalbum.nl/Album=LLDTTQ8G" onclick="window.open(this.href);return false;
verbreden van de brandstof tank:
http://myalbum.com/album/QM0ePPMPfrky" onclick="window.open(this.href);return false;
Pasbalf
Forumgebruikers

Bericht door Pasbalf »

Heb de CDI van Knutsel overgenomen, aangesloten en het blokje loopt weer als een zonnetje. Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden.
knutsel
Shadow Motorclub leden

Bericht door knutsel »

mooi...
René
Biker of the year 2012
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Plaats reactie