Hydraulische koppeling VT800C

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
darule
Forumgebruikers

Hydraulische koppeling VT800C

Bericht door darule »

Wie heeft er hier nog meer meegemaakt met z'n fiets dat de koppeling steeds meer speling krijgt op de koppelingshendel naarmate de motor warmer wordt? Mijn koppelingshendel heeft na ongeveer 40 minuten rijden nog maar een centimeter of 4 aan bruikbare slag over om te ontkoppelen, bij een koude motor is er misschien 0,5 cm speling.

Heb een maand of twee geleden de vloeistof laten vervangen, de master en slave zijn vervangen en er was een lek onderin welke is gerepareerd. Destijds was de koppeling in zijn geheel verdwenen en kwam ook nauwelijks nog terug nadat de motor een nacht in de schuur had gestaan.

Wie kent dit? Is dit iets anders dan master/slave en een lekje? Drukgroep, motorolie, iets anders?

Voor de rest is de fiets prima in orde. Heb ook geen idee wat er gebeurt als ik langer rijd, of dan de koppeling in zijn geheel wegvalt.
Hans Snel

Re: Hydraulische koppeling VT800C

Bericht door Hans Snel »

Hoi

Ik heb nog een Magna die heeft het zelfde principe bij mij ging toen alles heel zwaar ik heb toen alles gedemonteerd en goed schoon gemaakt. De cilinder op het blok was van binnen aangetast schoon gemaakt opgepoetst zodat alles weer soepel ging.
De cilinder op het stuur is schoon gemaakt , in het reservoir zit een lipje daar onder zit een klein gaatje (een spelde prik) die moet open zijn. Dat kan je zien wanneer je er licht op schijnt dan zie je in het gat van de Piston een lichtpuntje (dit is simpel open te krijgen met een spelt pas wel op dat de punt niet afbreekt) daarna heb ik de Piston revisieset geplaatst.
En alles is weer als nieuw kosten €23.- voor de set en € 4.- voor de olie en twee uurtjes prutsen.

En Idskenhuizen en Groningen is maar een uurtje :lol:

Hans
knutsel
Shadow Motorclub leden

Bericht door knutsel »

Je veren in je blok worden warmer en daardoor de speling veranderd. Dat is de reden. Heb het verscheidene keren meegemaakt met een 600 en 700

Verstuurd vanaf mijn SM-J500FN met Tapatalk
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
darule
Forumgebruikers

Bericht door darule »

knutsel schreef:Je veren in je blok worden warmer en daardoor de speling veranderd. Dat is de reden. Heb het verscheidene keren meegemaakt met een 600 en 700

Is dit iets wat opgelost moet/kan worden, of blijft de speling met warme motor dan hetzelfde zoals nu?

Doordat ik een tijd geleden helemaal geen koppeling meer had (dus vóór de revisie) heb ik nu natuurlijk het gevoel dat ik straks ergens in de middle of nowhere stil kom te staan :P
knutsel
Shadow Motorclub leden

Bericht door knutsel »

Nieuwe veren. Of een andere diafragma veer.

René
Biker of the year 2012
landelijk coördinator
welkom in ons midden
shadowvt1100

Bericht door shadowvt1100 »

Een hydraulische koppeling is toch zelfstellend ? Deze moet dan toch het uitzetten bij warme motor op kunnen vangen ?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk
Ro1967
Moderators
Contacteer:

Bericht door Ro1967 »

Bij de koppelingsplaten zitten veren, deze motor is uit 1988, als dit de eerste veren nog zijn af fabriek, denk ik dat de veerkracht na 27 jaar best minder zou kunnen worden :wink:
Groet Ro

Stokkie

"Young riders pick a destination and go... Old riders pick a direction and go."

Regiobiker regio midden 2017 :D

Biker van het jaar 2023! :D :D :D

welkom in ons midden
knutsel
Shadow Motorclub leden

Bericht door knutsel »

een koppeling is niet zelf stellend, het is wel zo dat je er niets aan kan stellen. dat wil zeggen de instelling is wat het is. verder heb je een kabel of een hydraulische leiding die ervoor zorgt dat je je koppeling in kan drukken en kan los laten.
ook daar is weinig aan te doen.
Hoe dan ook als je koppeling verloopt gaande weg het rijden komt het doordat je blok warmer wordt en de spanning van je veer minder wordt, ook zoals Ronald aan aangeeft is het zo dat gaande weg de jaren de spanning minder wordt. je kan ook hiermee proberen te leven.
René
Biker of the year 2012
landelijk coördinator
welkom in ons midden
darule
Forumgebruikers

Bericht door darule »

Bedankt voor het antwoord allemaal. Ik zal eens gaan bedenken of ik er mee kan leven of dat ik het laat vervangen. (Kan het zelf niet echt helaas)
shadowvt1100

Bericht door shadowvt1100 »

Met zelfstellend bedoel ik dat de hydraulische koppeling de speling van de koppelingsbediening opvangt. Ik denk dat er toch naar het hydraulische gedeelte gekeken moet worden. Het lijkt erop dat er geen extra remvloeistof in het systeem kan komen als dit nodig is. Ook een oude koppeling moet goed kunnen werken , werkte bij mijn oude shadows ( 83, 86 en 88 ) altijd goed , zelfs met versleten koppelingsplaten dus geef de moed niet op !

darule
Forumgebruikers

Bericht door darule »

shadowvt1100 schreef:Met zelfstellend bedoel ik dat de hydraulische koppeling de speling van de koppelingsbediening opvangt. Ik denk dat er toch naar het hydraulische gedeelte gekeken moet worden. Het lijkt erop dat er geen extra remvloeistof in het systeem kan komen als dit nodig is. Ook een oude koppeling moet goed kunnen werken , werkte bij mijn oude shadows ( 83, 86 en 88 ) altijd goed , zelfs met versleten koppelingsplaten dus geef de moed niet op !

Toen de master en slave net waren gereviseerd had ik een strakke voelende koppeling en hij greep pas laat aan. Nu is dat al wat minder laat en wanneer ik een kilometer of 30 rijd heb ik minder dan de helft van de koppelingshendel over. Hij veert wel terug, maar er is pas halverwege echt tegendruk. Wanneer de motor afgekoeld is heb ik weer tegendruk vanaf het begin van inknijpen. Wellicht dat het kleine gaatje in de master niet helemaal open is. Maar het zou ook net zo goed de veren van de drukgroep kunnen zijn. Mijn technische kennis gaat niet zo ver. Vroeger aan de Zündapp sleutelen was niet zo'n punt, maar dit (en ook nog een een paar decennia later) is me te hoog gegrepen :P Voorlopig althans.
Te©h
Shadow Motorclub leden

Bericht door Te©h »

Toch maar eens naar het niveau in je potje kijken. Het is een gesloten druk systeem, die de slijtage van de koppeling opvangt, dus het aangrijppunt moet het zelfde blijven. De enige dingen die goed warm worden is de slave maar ook de leiding, met name de rubberen delen. Als dit rubber warm wordt, zet deze meer uit dan normaal, dus moet er meer vloeistof er door heen. (voel maar bij het inknijpen van de koppeling aan het slangetje nabij de slave,voor en na een rit) Nu kost een nieuwe leiding aardig wat duiten en die van een sloop is eigenlijk ook geen optie, want het rubber is waarschijnlijk even oud. De goedkoopste optie is de oude leiding op te meten en die te vervangen door Stahlflex®. Nu is Stahlflex een merk en niet goedkoop, maar er zijn meer merken die dit soort leidingen maken. Effe Googlen. Als je toch bezig bent neem dan gelijk je remleidingen mee. Die zullen ook wel aan vervanging toe zijn. Lengten opmeten, banjo's uitzoeken (hoek) en welke kleur. Neem geen rood, want dat wordt op een gegeven moment roze.

Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
darule
Forumgebruikers

Bericht door darule »

Bedankt voor je antwoord Te©h. Ik denk dat ik de leiding laat vervangen. Het is een vreemd probleem, het viel me vanmiddag ook op dat ik ineens van volle koppeling naar een halve koppeling ging, qua inknijpen dan hè. Geen enkele tegendruk tot halverwege inknijpen. Ik dacht eerst nog dat het geleidelijk ging, maar het valt ineens (abrupt) zover weg dat ik nog maar net kan ontkoppelen. En ook alleen een echt warme motor, dus minimaal 25 minuten rijden.
Plaats reactie