Stuiterende rijgedrag boven de 80 km/h shadow VT600 1995

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Blackskull

Stuiterende rijgedrag boven de 80 km/h shadow VT600 1995

Bericht door Blackskull »

geachte forum leden, heb dit jaar een bobber laten bouwen met als basis een shadow VT600 uit 1995
Vanaf het begin is het rijgedrag boven de 80 km/h niet optimaal. Moeilijk uit te leggen maar het is een stuiterend gevoel.
Stuurgevoel is een snelle voor en achterwaartse beweging, hetzelfde als je naar de tank kijkt. Klinkt misschien raar maar dat zijn mijn bevindingen. Heb in samenspraak met de builder progressieve veren van hyperpro in de voorvork laten zetten met olie visco 15 ( zat er bij ) Ben zelf geen zwaar gewicht ( 72 kg )
Nu zit ik te denken, kan het niet te maken hebben met de afstelling van de monoshock of zou defect kunnen zijn.
Voorwiel is geheel nagekeken en bandenspanning staat op 2.6 bar ( voor en achter )
Heeft iemand ervaringen met dit fenomeen gehad ?
Stefan
Shadow Motorclub leden

Re: Stuiterende rijgedrag boven de 80 km/h shadow VT600 1995

Bericht door Stefan »

80 Km/u is een snelheid dat een onbalans in kadans komt,
dus als er iets niet goed is, word dit gevoel bij deze snelheid versterkt,
als de onbalans in je voorwiel zit, trilt / stuitert j stuur meer dan je zadel,
zit het achter, is je stuur relatief stil, maar voel je de motor zelf stuiteren.

uiteraard begin je meestal eerst bij de wielen te kijken,
eerst of er geen kromme veld, of hoogte slag in zit, door de motor op een bok te zetten, en het wiel rond te draaien,
je kan dan een hamer op de grond er naast zetten, met de steel vlak langs je band, en dan kijken of er een slingering zijwaards, en hoogte slag in band of velg zit.

als dit niet het geval is, zouden de wielen gebalanseerd moeten worden,

let op: als het wiel gebalanseerd is, maar er zit hoogte slag in, trilt hij nog steeds.

suc6
Stefan
De opknap foto's van mijn Shadow VT1100 1988
http://www.mijnalbum.nl/Album=LLDTTQ8G" onclick="window.open(this.href);return false;
verbreden van de brandstof tank:
http://myalbum.com/album/QM0ePPMPfrky" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie