koelvloeistof vervangen

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Robintc94
Forumgebruikers

koelvloeistof vervangen

Bericht door Robintc94 »

Ik ga vanaf zondag mijn motor in de schuur zetten voor onderhoud.
Hierbij ga ik me pakking voor me olie reservoir vervangen want die lukt en ter gelijke tijd mijn koelvloeistof vervangen.
Maar in het boek staat dat ik een 50/50 mix moet gebruiken van Ethylene Glycol-based antivries en Gedestilleerd water.
Wat is het beste om te halen? Enig advies
IK heb trouwens een Shadow VT1100 C2 ace uit "96
Zelf is dit allemaal nieuw voor me maar wil graag zo veel mogelijk zelf doen
Hans Snel

Re: koelvloeistof vervangen

Bericht door Hans Snel »

Hoi,

verschilt wel heel erg wat voor vloeistof je erin hebt zitten.

een beetje moderne motor heeft G12+(rood of roze) erin zitten en dat is longlife vloeistof. Die hoeft in principe alleen ververst te worden als ie niet meer doorzichtig is en dat kan heeel lang duren als je koppakking etc heel blijft.

wat oudere soorten koelvloeistof (zoals de bekende groene en blauwe soorten, glycolbasis) moet voor het mooie inderdaad om de zoveel jaar vervangen worden. Op moment dat je ziet dat de vloeistof troebel/vies is, is er al wat corrosie aan de gang geweest en is het dus zeker nodig.

Gr Hans Snel
Robintc94
Forumgebruikers

Bericht door Robintc94 »

Hans Snel schreef: 07 apr 2019, 06:28 Hoi,

verschilt wel heel erg wat voor vloeistof je erin hebt zitten.

een beetje moderne motor heeft G12+(rood of roze) erin zitten en dat is longlife vloeistof. Die hoeft in principe alleen ververst te worden als ie niet meer doorzichtig is en dat kan heeel lang duren als je koppakking etc heel blijft.

wat oudere soorten koelvloeistof (zoals de bekende groene en blauwe soorten, glycolbasis) moet voor het mooie inderdaad om de zoveel jaar vervangen worden. Op moment dat je ziet dat de vloeistof troebel/vies is, is er al wat corrosie aan de gang geweest en is het dus zeker nodig.

Gr Hans Snel
oke perfect, bedankt voor het reageren.
Maar nu heb ik dus bij de winkel gehaald en gevraad als ze de 50/50 koelvloeistof hadden en ze hebben me nu dus 2 soorten flessen gegeven.
De koelvloeistof zelf en fles gedestilleerd water, moet ik dit nou met elkaar mixen of terug brengen en zo alles in 1 fles halen?
Hans Snel

Bericht door Hans Snel »

Hoi,
Kijk eerst wat er in de motor zelf zit want sommige vloeistoffen gaan niet samen.
je kan ook de vloeistof er uit halen, spoelen met schoonwater en daarna af vullen met rood of roze G12+ of groen wat meestal in een shadow 1100C2 zit.
Gr Hans Snel
Robintc94
Forumgebruikers

Bericht door Robintc94 »

Hans Snel schreef: 07 apr 2019, 17:22 Hoi,
Kijk eerst wat er in de motor zelf zit want sommige vloeistoffen gaan niet samen.
je kan ook de vloeistof er uit halen, spoelen met schoonwater en daarna af vullen met rood of roze G12+ of groen wat meestal in een shadow 1100C2 zit.
Gr Hans Snel
Oke top, hij zat nog vol maar aangezien ik toch alles aan het verversen ben kan dat er ook bij
Nog hartelijk dank.!
Plaats reactie