slechte draaien in hogere toeren

Moderators: knutsel, Hillywood

rammie2000

slechte draaien in hogere toeren

Bericht door rammie2000 »

hoy

zoals eerder vermeld ik heb een shadow geërfd. deze heeft in de laatste jaar zeer weinig gedraaid en gereden. ik heb er jaar geleden eens naar de ardennen mee over en weer getoerd ( 400 km) maar deze had toen al wat problemen ( nu en dan es sputeren) nu heb ik deze gekregen en wou ik deze opnieuw opstarten. deze starte vrij vlot maar draaide enorm slecht ( met verse benzine) dan heb ik de carbu's laten reinigen en overal nieuwe filters ( benzine en lucht) laten monteren. deze draaid daardoor al wat beter op stationair en als je weinig gas geeft maar eens je veel gas geeft begint de moto te sputteren en te ploffen als een gek

https://www.youtube.com/watch?v=0zcsNmsrPtk" onclick="window.open(this.href);return false; filmpje van de moto.

nu heb ik het volgende bekeken. de bougies vonken niet allemaal even hard maar als ik een vonken tester tussen steek springt de vonk vlot een 10 mm over. zou enkel dit enkel aan de bougies kunnen liggen ( zowel de mindere vonk als het slecht draaien?) of zou ik verder moeten zoeken?
jdr
Forumgebruikers

Re: slechte draaien in hogere toeren

Bericht door jdr »

Er vanuit gaande dat de carbs goed zijn schoongemaakt en de sproeiers goed open zijn kan dit ook nog:
- afstelling van de carbs niet goed (mengverhouding)
- te weinig benzine (benzinepomp/toevoer)
- te weinig lucht (luchtfilter)
- vonk niet krachtig genoeg (bougie/bobine)
VT1100C1 '87
rammie2000

jdr schreef:Er vanuit gaande dat de carbs goed zijn schoongemaakt en de sproeiers goed open zijn kan dit ook nog:
- afstelling van de carbs niet goed (mengverhouding)
- te weinig benzine (benzinepomp/toevoer)
- te weinig lucht (luchtfilter)
- vonk niet krachtig genoeg (bougie/bobine)
als ik de garage mag geloven hebben ze een nieuwe luchtfilter gestoken ( da klopt) volledig gereinigd ( mag ik hopen zien er langs buiten wel nog vuil uit maar zie dat er vet aan de inlaten zit om ze er weer op te krijgen)
en ze hebben ook es de naftepomp geelimineerd door met een benzine tankje appart rechtstreeks naft in de carbs te laten lopen ( garage zegt dat de pomp nog goed werkt... ) nu ik zeg als ik mag geloven he want ik heb hem terug gehaald... ik belde om te vragen hoe het ermee ging en ie begon over de startproblemen enz wat deze moto dus nog nooit gehad heeft. daar toegekomen ben ik langs de garage naar binnen gedaan en er eerst es de mekanieker over die start problemen aangesproken maar die wist van niets. starten is zeker het probleem niet zij ie... heb dan maar besloten om de moto mee te nemen omdat ik gevoel kreeg dat ze geld uit me beus aant knijpen waren.

morgen heb ik de nieuwe bougies en kan ik alweer iets elimineren. gezien deze draaid als een lijster op stationair kan het toch zoveel niet zijn? bobijnen had ik ook al aan gedacht.

heb wel op meerdere plaatsen gelezen dat het gebeurd dat een bougie goed kan vonken buiten de cilinder maar daarom nog niet goed vonkt als er veel druk op zit. ( was nog zoiets... als ik belde beweerde ie nieuwe bougies te hebben gestoken ank daar toekwam en ik keek naar de bougies die er nogal vuil uitzagen waren het plots occasie bougies om te testen dat ie geplaatst had en mijn bougies kon ie ni meer tonen zaten al in de vuilbak...... :roll: )

grts
knutsel
Shadow Motorclub leden

Bericht door knutsel »

je probleem zit in de carburatie, deze is niet goed. je zegt dat de carburateurs schoon zijn?? en het zit het hem niet in de ontsteking.
wat je moet doen, draai je pilotscrews, die in beide zijden van je carburateurs zitten , vanaf het punt waar ze nu staan helemaal in en tel de slagen, draai ze er dan helemaal uit en bekijk het naaldje, hier zit waarschijnlijk het probleem, pak een klein stukje schuurpapier korrel 2000 en schuur het puntje op door het tussen de vinger te draaien, draai vervolgens de pilotscrews er weer in en zet ze weer terug in de originele stand waar ze staan of in de standaard configuratie.
ik denk dat het dan over is, hij reageert slecht op het gas.
het kan zijn dat er ook nog eens wat vuil in de openingen is blijven zitten maar dat moet je op een andere manier schoonmaken.
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
rammie2000

knutsel schreef:je probleem zit in de carburatie, deze is niet goed. je zegt dat de carburateurs schoon zijn?? en het zit het hem niet in de ontsteking.
wat je moet doen, draai je pilotscrews, die in beide zijden van je carburateurs zitten , vanaf het punt waar ze nu staan helemaal in en tel de slagen, draai ze er dan helemaal uit en bekijk het naaldje, hier zit waarschijnlijk het probleem, pak een klein stukje schuurpapier korrel 2000 en schuur het puntje op door het tussen de vinger te draaien, draai vervolgens de pilotscrews er weer in en zet ze weer terug in de originele stand waar ze staan of in de standaard configuratie.
ik denk dat het dan over is, hij reageert slecht op het gas.
het kan zijn dat er ook nog eens wat vuil in de openingen is blijven zitten maar dat moet je op een andere manier schoonmaken.

denk ni dat er nog vijzen op de orginele stand staan. welke zijn de pilot screws? degene om het mengsel aan te passen he? dus kan je er aan zonder carbs af te halen? ik hou wel van sleutelen maar toen ik die zag zitten onder al die bekabeling en zo dicht in dat frame enz. zakte de moed me in de schoenen. daarom dat ik deze binnen gedaan heb om te laten reinigen. en zouden ze moeten gedaan hebben ( heeft me een 250 zbtw euro gekost om te reinigen.) heb me wel een hayness kunnen downloaden. mag ik er ook es door blazen met de compressor als ik er ook de schroeven om de benzine uit de vlotterkamers te laten uitdraai of is dit slecht voor de carb?
jdr
Forumgebruikers

Bericht door jdr »

De pilot schroeven zitten vlak bij de uitgang van de carburateurs (vlak voor de cilinders dus).
Bij sommige modellen zit er nog een afdekplaatje voor die je er uit moet boren.
Hiervoor hoeft de carb er niet af.

Zoals knutsel aangeeft: maak deze schroeven eens goed schoon (let op: er zit een veer, een metalen ring en een rubberen ring aan). Daarna de mengverhouding opnieuw afstellen.

Werkt dit allemaal niet kun je denk ik wel concluderen dat de carbs niet goed zijn schoongemaakt.
Het kan dan zijn dat de stationair sproeiers wel open zijn, maar dat de grote sproeiers dicht zitten.
Dan kun je afstellen wat je wilt, maar mooi lopen gaat dan niet lukken.
VT1100C1 '87
rammie2000

jdr schreef:De pilot schroeven zitten vlak bij de uitgang van de carburateurs (vlak voor de cilinders dus).
Bij sommige modellen zit er nog een afdekplaatje voor die je er uit moet boren.
Hiervoor hoeft de carb er niet af.

Zoals knutsel aangeeft: maak deze schroeven eens goed schoon (let op: er zit een veer, een metalen ring en een rubberen ring aan). Daarna de mengverhouding opnieuw afstellen.

Werkt dit allemaal niet kun je denk ik wel concluderen dat de carbs niet goed zijn schoongemaakt.
Het kan dan zijn dat de stationair sproeiers wel open zijn, maar dat de grote sproeiers dicht zitten.
Dan kun je afstellen wat je wilt, maar mooi lopen gaat dan niet lukken.
en moest ik er daar es goed in blazen en carb cleaner bij de naft doen? eventueel ook eens met remreiniger in de openingen blazen voor ik er perslucht in blaas? pfff als die niet goed gereinigd zijn krijg ik een crise! zoeen grote garage met zoeen naam ( ga ze nu ni direct noemen maar toch een van de grotere in westvlaanderen) en dan prutswerk leveren! die pilot screws zouden ze toch ook moeten gekuisd hebben. nu ga het proberen.

dacht net aan nog iets. tot ik de batterij heb die ik besteld heb ( T-vorm) heb ik er nu een batterij van de 300 inzitten. das een 12v maar geeft maar 8.5ah ipv de 10 a 12 ah van de orginele start er wel vlot mee maar dat zal er wel niets mee te maken hebben denk ik.
jdr
Forumgebruikers

Bericht door jdr »

Ik zou er niet teveel met lucht inblazen als de carbs op de motor zitten.
Waar moet het vuil heen?

De accu kan nog wel een dingetje zijn. Als deze te weinig stroom voor de ontsteking levert heb je wellicht een slechte vonk?
Als het reinigen van de pilot schroeven en het afstellen daarvan geen resultaat geeft zou je even kunnen wachten tot je de nieuwe accu hebt geplaatst.

Als het dan nog niet beter is toch maar zelf de carbs verwijderen en reinigen...
VT1100C1 '87
rammie2000

jag hier ben ik weer. net nieuwe bougies gemonteerd bleek dat de garage 2 oude juiste in gestoken heeft en 2 dpr7ea bougies... :roll: ( kan er nog steeds niet bij... das dus zo goed als de grootste en gekendste garage van westvlaanderen he) ( 1 tje links voor en 1tje rechts achter) heb ook die pilot screws opgezuiverd. maar heb niet veel verbetering. ik kan hoge toeren halen met amper een kwartje gas te geven maar van de seconde dat ik meer geef valt ie in een zak ( hoewel als ik een eindje laat draaien kan ik soms toch heel even vol gas geven) wat ik wel heb nu is dat ie nu en dan even ploft tijdens het staionair draaien. choke bij geven helpt ook niet. als ik het gas open hou valt ie niet stil maar draaid ie zo op en neer rond de 800 naar 1200 toeren ( zo aan uit als je snapt wat ik bedoel :?: ) ik mag er dus van uit gaan dat de carburatoren slecht ( of niet) gereinigd zijn en dat een busje carb cleaner niet echt gaat helpen. voor de rest start ie perfect keer op keer. :( :?
rammie2000

http://youtu.be/RZjAzUgZYGk" onclick="window.open(this.href);return false;

nu de kleine even slaapt en ik wa lawaai kan maken nog es gestart... als ik vol gas geef spetteren de vlammen eruit blijkbaar. maar rijd nog steeds niet goed. Is dit zeker carburatie? Orginele dempers.
rammie2000

ok vanacht even slaapeloos momentje gehad. carbs eruit gekregen ( is eigenlijk veel makkelijker dan het lijkt bij deze) en open gevezen. de grote sproeiers zitten open maar de kleine sproeiers zien er vuil uit. eentje kon ik door kijken als ik hem naar het licht hield maar het gaatje ziet er niet rond uit. de andere kon ik eerst niets door zien heb ik met een klein zilverdraadje eens door gegaan en was wat beter dan. moet het gaatje mooi rond zijn binnen in? denk wel he. ook... ik heb gemerkt dat die kleine sproeiers ( lang buisje) in het midden smaller zijn dan aan de openingen. ik kan tot half weg met een draadje van 0.8 (lasdraad) en stoot dan tegen een boordje ( van bijde zijde) door het midden kan ik met een draadje van 0.5 (zilverdraadje) nog dingen waar ik zeker op moet letten nu ze open liggen?
rammie2000

zo de crabs gekuisd. alles door geblazen enz..; naast het feit dat de 2 kleine spoeiers verstopt waren ( wat ik raar vind gezien ie op stationair mooi bleef draaien en dacht toch dat deze daar voor diende) heb ik ook gemerkt dat bij een van de regelschroeven ( mengselschroeven) een dichtingkje ( het rubberen o ringetje ) weg is... mischien een deel van de oorzaak? . waar kan ik deze vinden?
rammie2000

http://youtu.be/GktgeS0AwAU" onclick="window.open(this.href);return false;

zo draaid ie nu dus. maar zoals ik al zij moet er nog een dichting in van de stelschroeven. pas op dit is al stukken beter dan dat het was. nog ideen waar dit aan zou kunnen liggen?
jdr
Forumgebruikers

Bericht door jdr »

Dat begint er op te lijken...
We kunnen dus wel stellen dat de carbs niet (goed) zijn schoongemaakt.

Zo te horen is de afstelling van de pilot schroeven nog niet optimaal.
Dat ligt wellicht ook aan het ringetje.

Ringetjes kun je bij de meeste motorzaken wel kopen.
Daarna afstel procedure nog eens doorlopen.
Volgens mij wordt het dan wel wat.
VT1100C1 '87
Ro1967
Moderators
Contacteer:

Bericht door Ro1967 »

Dat is een heel verschil!! Vraag me af wat ze schoongemaakt hebben bij die motorzaak waar de motor is nagekeken..................
Groet Ro

Stokkie

"Young riders pick a destination and go... Old riders pick a direction and go."

Regiobiker regio midden 2017 :D

Biker van het jaar 2023! :D :D :D

welkom in ons midden
Plaats reactie