Hulp bij afstellen VT1100 1993

Moderators: knutsel, Hillywood

nelliesairbrush
Forumgebruikers
Contacteer:

Hulp bij afstellen VT1100 1993

Bericht door nelliesairbrush »

Beste mensen,
Ik had al een topic opgegooid over startproblemen van mijn VT1100 1993 na het vervangen van de startmotor in een ander deel van het forum. Bleek een enorme berg achterstallig onderhoud te zijn van de vorig eigenaar, diverse filters, geoxideerde stekkers enz. Maar de motor loopt weer. Nou ja......

Koude start is hopeloos, motor reageert niet op de choke. De luchtmengsel schroefjes nagekeken, fabrieksinstelling moet 2 3/4 slag zijn, stond op 5 1/4, veel te rijk dus met als gevolg verkoolde bougies, dikke pluimen uit de uitlaat en een vrij hoog verbruik. Nieuwe bougies gekocht.

Starten werkt alleen zonder choke met een hoop geduld, met choke totaal niet. Wel een enorme benzine lucht uit de uitlaat en natte bougies.

Dus.... HULP GEZOCHT wie woont er in de buurt van Alphen aan den Rijn en heeft kennis en tijd om de motor goed af te stellen?

Alvast bedankt,
Nellie
www.nelliesairbrush.nl[color=#8000BF][/color]
kcid1100C
Bestuur

Re: Hulp bij afstellen VT1100 1993

Bericht door kcid1100C »

Ha Buurvrouw.

Ik doe mijn onderhoud niet zelf, maar ik heb goede ervaringen met Pauls motoren uit Reeuwijk.
Gids, hesje 1

Voorzitter Shadowmotorclub
nelliesairbrush
Forumgebruikers
Contacteer:

Ja ken ik, hier in Alphen zit Kaspers motoren, mijn man kent de eigenaar goed. Maar om m weg te brengen moet je ook centjes voor hebben.
kcid1100C schreef:Ha Buurvrouw.

Ik doe mijn onderhoud niet zelf, maar ik heb goede ervaringen met Pauls motoren uit Reeuwijk.
nelliesairbrush
Forumgebruikers
Contacteer:

Mijn man heeft de boel weer los, nou ja tank eraf. Vacuummeter erop en synchroon is ver te zoeken. Achterste cilinder op 14cmHG en de voorste op 18cmHG. Even bypass gemaakt voor de benzine en met een hoop geduld synchroon stellen.

Carbs mooi synchroon nu, allebei op 16cmHG.
Luchtmengsel schroeven allebei 2 1/2 slag uit (iets armer dan de fabrieksinstelling 2 3/4)
Alleen de uitlaat van de achterste cylinder blijft ploffen bij stationair draaien. Teken van te arm mengsel toch?
Nou lees ik tegenstellige berichten op het forum, de een zegt beide luchtmengsel schroeven iets armer zetten en toerental verhogen met stationair schroef. De ander zegt de carb die te arm staat gewoon wat rijker zetten.

Wat is t nou?
Stefan
Shadow Motorclub leden

Bericht door Stefan »

Ik heb bij mijn 1100 de voorste 1/4 terug gesteld. De motor ongeveer 1000 toeren laten lopen. En dan de voorste langzaam uit draaien. Tot het punt dat het toerental ietsje omhoog ging. Had ik ook ergens op het forum gelezen. Ploft stationair niet. Alleen met uitrollen. Maar dat hoort er een beetje bij :-)
De opknap foto's van mijn Shadow VT1100 1988
http://www.mijnalbum.nl/Album=LLDTTQ8G" onclick="window.open(this.href);return false;
verbreden van de brandstof tank:
http://myalbum.com/album/QM0ePPMPfrky" onclick="window.open(this.href);return false;
nelliesairbrush
Forumgebruikers
Contacteer:

Carbs mooi synchroon nu, allebei op 16cmHG.
Luchtmengsel schroeven allebei 2 1/2 slag uit.
Alleen de uitlaat van de achterste cylinder blijft ploffen bij stationair draaien. Teken van te arm mengsel toch?
Nou lees ik tegenstellige berichten op het forum, de een zegt beide luchtmengsel schroeven iets armer zetten en toerental verhogen met stationair schroef. De ander zegt de carb die te arm staat gewoon wat rijker zetten.

Wat is t nou?

We gaan gewoon weer eens aan de hobby. Volgens het WPH is de carb op de achterste cilinder de basis. De voorste carb moet daaraan aangepast worden.
Dus wil ik de achterste carb goed zetten en de voorste daarop aanpassen.
Ik had de oude instelling van de lucht schroeven op een papiertje gezet, natuurlijk kwijt in de chaos, maar weer gevonden. Oude instelling voorste
carb 3 3/4 slag, achterste carb 5 1/4 slag(beetje erg rijk, bleek ook uit verkoolde bougies)

Je kan af en toe wel eens teveel lezen op internet en jezelf gek maken, maar las weer ergens dat je de achterste carb wat rijker moet zetten omdat bij een V-twin de achterste cilinder wat minder gekoeld wordt door de rijwind. Blabla lijkt me.
Stefan schreef:Ik heb bij mijn 1100 de voorste 1/4 terug gesteld. De motor ongeveer 1000 toeren laten lopen. En dan de voorste langzaam uit draaien. Tot het punt dat het toerental ietsje omhoog ging. Had ik ook ergens op het forum gelezen. Ploft stationair niet. Alleen met uitrollen. Maar dat hoort er een beetje bij :-)
Andries
Shadow Motorclub leden
Contacteer:

Bericht door Andries »

Het is nu gewoon een kwestie van een beetje puzzelen met de instellingen.
Geef de achterste cilinder een kwart meer en stel de voorste daar op af.

Het resultaat zal aangeven of je het goed gedaan hebt.

Experimenteren heet dat.

Succes.
Andries

Regiocommissaris Zuid
Verkeersgeleider nr. 10
Trotse Biker van het Jaar 2014

Met ZUID erop UIT!

bekijk HIER mijn website
nelliesairbrush
Forumgebruikers
Contacteer:

Voorste carb staat nu op 2 1/2 slag, achter inderdaad 1/4 slag meer, dus 2 3/4 (dat is de fabrieksinstelling volgens het WPH). Loopt als een zonnetje nu, geen ploffen meer. Even laten lopen, afkoelen en weer testen.

Vanwege de emissie waarden in Canada en US worden de motoren daar vrij arm afgesteld, wellicht dat ze beiden nog 1/4 of 1/2 meer moeten hebben om de perfecte verbranding te krijgen anders krijg je wit uitgeslagen bougies.Maar dat moet een testrit uitwijzen. Half uurtje rijden en daarna even de bougies bekijken.
Andries schreef:Het is nu gewoon een kwestie van een beetje puzzelen met de instellingen.
Geef de achterste cilinder een kwart meer en stel de voorste daar op af.

Het resultaat zal aangeven of je het goed gedaan hebt.

Experimenteren heet dat.

Succes.
nelliesairbrush
Forumgebruikers
Contacteer:

Pfff, we zijn weer een stap verder, een paar grijze haren rijker, nieuwe aandelen bij Douwe Egberts en een pak shag verder.
Na wat kloten, kreeg de plof er niet uit, alles weer op nul gezet, overnieuw.
Beide schroeven 2 1/2 slag gegeven, je raad het ploffen in de uitlaat van de achterste cilinder. Maar in plaats van grote stappen snel thuis, elke keer een 1/2 slag, nu maar eens een geduld test en met 1/4 slagen gewerkt.
En tot mijn verbazing gaf ik de achterste carb 1/4 slag meer, ploffen is over. :} :}
Synchroon staat nog steeds keurig gelijk. Stationair bij een warme motor (bedrijfstemperatuur)nu als een zonnetje.

Ha, eureka, tot nu toe 2 keer starten met een koude motor, met de choke open en starten zonder enig probleem. Laatste test een nachtje kou erover heen en kijken wat de motor morgen ochtend doet.
En dan op naar het volgende project. Pfff.

Als ik helemaal de zeikert wil uithangen, even naar de garage en de CO-meter eraan hangen, maar dat zien we later wel.
nelliesairbrush
Forumgebruikers
Contacteer:

Vanmorgen vol goede moed naar de schuur, na twee goede koude starts gisteren kan er weinig fout gaan toch?
Dus..... proef op de som.
Helaas, niet dus. Koude start na een nachtje over blijft klote. :evil: :evil: :evil:
Eerst starten zonder choke, als de motor aan wil slaan, klein beetje gas tot die loopt en dan pas de choke erop. Niet zoals het hoort dus.
Pfff verder zoeken. :? :? :?
nelliesairbrush
Forumgebruikers
Contacteer:

Vanmorgen de carbs maar weer gedemonteerd. Voltterbakjes open geschroefd en de schuifmaat erop.

Volgens het WPH moet het vlotterniveau 9,2mm zijn.
Tsja nu wordt er een hoop duidelijk, de vlotter van de voorste carb/cilinder staat op 4,9mm !!!! de vlotter van de achterste 8.8mm !!!!
Nou is het begrijpelijk dat het niveau van geen kanten klopt en wordt duidelijk dat door het verkeerde niveau de boel verzopen wordt.
Nu de vlotternaaldjes nog even bekijken, gelijk maar revisiesetje erin anders moet t weer los.
Pfff zou dit nou eindelijk het ei van Columbus zijn?

Alles heeft een eind, maar een worst heeft er twee.....
knutsel
Shadow Motorclub leden

Bericht door knutsel »

hallo, als ik het zo bekijk heb je al verscheidene keren het zaakje gedemonteerd.
wat je ook eens moet doen is dat je de pilotscrews er even uit haalt en met een schuurpapiertje korrel 2000 iets op schuurt, dit doet meestal wonderen.
let wel op dat het kleine ringetje en rubbertje wat er ook inzit niet eruit valt.
meestal is afstellen een gevoelskwestie, die waardes zeggen meestal niet zoveel. begin bij de standaard afstelling en laat elke keer een 1/4 slag spelen.
enne ploffen hoort een beetje bij de shadow hoor.
succes....
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
nelliesairbrush
Forumgebruikers
Contacteer:

Gaan ik doen, voorzichtig opschuren.

Afgelopen weekend dacht ik het voor elkaar te hebben, probleemloos een rit van 100km gemaakt, met een aantal stops. Maar ja dan is de motor nog warm, geen enkel probleem.
De volgende ochtend kwam het probleem pas, niet starten dus. Het rare is dat op het moment dat ik de choke open zet de motor langzamer gaat ronddraaien, hoe meer choke hoe meer de motor moeite heeft om rond te draaien.Ik kwam het volgende tegen: hoe meer de gaskleppen open staan (stationair ingedraaid) hoe minder onderdruk er is aan de choke. minder onderdruk = minder choke-mengsel.
Kan het zijn dat het mengsel te rijk staat en om hem dan toch stationair hoog genoeg te doen draaien moet je de stationairschroef als kompensatie hoger zetten?
knutsel schreef:hallo, als ik het zo bekijk heb je al verscheidene keren het zaakje gedemonteerd.
wat je ook eens moet doen is dat je de pilotscrews er even uit haalt en met een schuurpapiertje korrel 2000 iets op schuurt, dit doet meestal wonderen.
let wel op dat het kleine ringetje en rubbertje wat er ook inzit niet eruit valt.
meestal is afstellen een gevoelskwestie, die waardes zeggen meestal niet zoveel. begin bij de standaard afstelling en laat elke keer een 1/4 slag spelen.
succes....
nelliesairbrush
Forumgebruikers
Contacteer:

Pilotscrews opschuren heeft niet geholpen dus. Terug bij af.......
knutsel schreef:hallo, als ik het zo bekijk heb je al verscheidene keren het zaakje gedemonteerd.
succes....
nelliesairbrush
Forumgebruikers
Contacteer:

Is er nou echt niemand in de buurt van Alphen aan den Rijn die een helpende hand toe wil steken?
Doen we iets verkeerd, zien we iets over het hoofd?
Plaats reactie