VT600 start niet, zéér kleine vonk

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Thomas

VT600 start niet, zéér kleine vonk

Bericht door Thomas »

Help!

Mijn mooie motor wil niet meer starten.

Na wat rond gereden te hebben, en even wat gedronken te hebben bij een vriend van me wilde mijn motor plotseling niet meer starten.
Het volgende gebeurde:

Mijn motor loopt niet lekker, dat is al heel lang zo, ik heb namelijk de carbs schoon gemaakt en nog niet opnieuw laten afstellen, is wel nodig.
Dit maakt dat de motor wat moeilijk stationair loopt, en dit eigenlijk pas kan nadat hij goed warm is, en zelfs dan huppelt hij érg onregelmatig.

Maar hij liep wel!

Toen ik probeerde weg te rijden sloeg hij aan, maar viel hij vrijwel meteen weer uit.
Ik probeerde het nog een keer, en wederom sloeg hij wel aan, maar viel hij weer vrijwel meteen uit.

Daarna startte hij niet meer.

Ik dacht, ik slaap er een nachtje over, dus ben de volgende dag teruggegaan met de auto, en probeerde hem opnieuw te starten.
Een aantal keer knalde hij hierbij aardig hard in de uitlaat, maar starten deed hij niet.
Na een paar keer die knal te hebben gegeven deed hij ook dat niet meer, en nu start hij dus helemaal niet meer.

Ik heb het volgende al bekeken.

- De bougies van de achterste cilinder : deze lijken echt heel erg slecht te vonken, soms zelfs niet, ook al stop ik nieuwe bougies in.

Ik kan mijn niet voorstellen dat de bougies van de voorste cilinder wel goed zouden vonken, dan zou de motor denk ik wel even lopen, op 1 cilinder, toch?
Maar dit heb ik niet kunnen controleren omdat de accu leeg was, deze ligt nu aan de lader, dus dat probeer ik morgen.

omdat ik 4 bougies en 2 bobines heb, die volgens mij allemaal tegelijk gestopt zijn, ben ik een beetje bang dat het de CDI is, althans, dat kwam uit mijn internetzoektocht.

Heeft iemand misschien een tip over de juiste gang van zaken, of dingen waar ik op moet letten, wat eventueel het probleem kan veroorzaken?

Alvast bedankt voor de hulp,

Thomas

ps: De motor staat trouwens altijd binnen, of onder een afdak, dus hij is al erg lang niet nat geweest.
knutsel
Shadow Motorclub leden

Re: VT600 start niet, zéér kleine vonk

Bericht door knutsel »

hallo Thomas,
controleer eerst eens of je dynamo wel goed bijlaad.
controleer ook eens of je goede massa hebt. meet op je accu eens de spanning, daarna op de plus van de accu en de min ergens op je motor, als daar verschil in waard ein zit heb je een maasa probleem. ook zou ik eerst de pilotscrews eruit draaien en die met schuurpapier 2000 iets op schuren, daarna naar de basis instellingen terug zetten.
vaak is het dat je slecht contact hebt in de 3 gele draden die van de dynamo afkomen.
deze zitten in een wit blokje en die contacten smelten vaak weg, check dit eens.
voorlopig heb je weer wat te doen.
succes en ik hoor het wel wanneer het niet lukt.
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Thomas

Re: VT600 start niet, zéér kleine vonk

Bericht door Thomas »

Hey René,

Bedankt voor je reactie!

Toen ik vanmorgen de accu weer teruggeplaatst had en de motor probeerde te starten liep hij zowaar weer!
Ik had op dit moment 2 bougies vervangen, 1 per cilinder (die andere kon ik nog niet bij), en ik had de accu dus een nachtje opgeladen.
1 van die 2 dingen heeft er voor gezorgd dat de motor tenminste weer loopt!

Ik heb daarna de andere bougies ook vervangen, en heb het idee dat de motor nu wel soepeler loopt dan voorheen.

Maar de accu is heel nieuw, en ik heb gedurende de "winter"-maanden natuurlijk ook gewoon gereden, dus ik kan me niet voorstellen dat de accu om logische reden zo leeg kon zijn.

Daarom lijkt het me inderdaad goed om de accu en de dynamo even te controleren,

Bedankt voor de tip!

De pilotscrews opschuren, daar waag ik me nog niet aan, ik ken een aantal motorknutselaars hier uit de buurt, als deze tijd hebben zal ik hen eens vragen.
Plaats reactie