kleptiming / tapets probleem? vt 1100 88

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stefan
Shadow Motorclub leden
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 okt 2014, 18:48
Locatie: Schagen

kleptiming / tapets probleem? vt 1100 88

Bericht door Stefan »

Ik heb al eerder berichten gehad met problemen met mijn motor,
korte samenvatting: toen ik de motor kocht, liep deze niet, uitlaat klep 1e cilinder bleef open,
de tappets gespoeld,en getest met indrukken.
ik weet dat ik toen ook even heb zitten klooien om de kleptiming goed te krijgen, hierna compressie gemeten, en nu beide goed.
het blok lopend gekregen, maar nog problemen met carburateurs gehad,
nadat deze goed gereinigd zijn, al rond de 1500 mijl gereden, (nu 20.000 mijl op de teller)maar ben ontevreden met hoe het blok loopt.

als de motor laag in toeren loopt, hoor (en voel) ik soms een "klonk" waarbij de motor een slag/tik inhoud, als of de ontsteking 1 klap te vroeg is, en tegen werkt.
ook als ik laag in toeren rijd, en op wil trekken, schud de motor er over, hoger in toeren geen probleem.
ook bij afremmen op de motor blijft de uitlaat vaak ploffen,

heb op andere VT1100 gereden die dit niet hebben.

ik twijfel dus aan de kleptiming, en/of of de tappets toch defect zijn.
maar voordat ik het blok er uit heb, en de oorzaak toch niet kan vinden,
kan de kleptiming gecontroleerd worden zonder het blok er uit te halen?
in de boeken zie je het deel boven de nokkenassen verwijderd, maar daar moet zeker het blok er voor uit,

en mochten de tappets vervangen moeten worden, zie ik op onderdelen sites dat ze allemaal de zelfde lengte hebben, terwijl ik TECH al in een paar berichten heb zien spreken over 2 verschillende lengtes,
kan ook zijn dat de vervangingsmarkt 1 soort levert, en je er een 0.5mm shim bij moet kopen.

zou er eerst van de winter mee aan de gang gaan, maar omdat ik er toch een ontevreden gevoel bij heb, toch eerder aanpakken, voor ik misschien vervolg schade krijg...

hoop dat iemand mij kan vertellen of de timing zo te controleren en eventueel te veranderen is.

als de timing goed staat, ga ik zeker de tappets vervangen, maar zou het vervelend vinden, als het blok er uit moet, de timing goed staat, en dan moet wachten tot de tappets binnen zijn...

Stefan
De opknap foto's van mijn Shadow VT1100 1988
http://www.mijnalbum.nl/Album=LLDTTQ8G" onclick="window.open(this.href);return false;
verbreden van de brandstof tank:
http://myalbum.com/album/QM0ePPMPfrky" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2287
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Re: kleptiming / tapets probleem? vt 1100 88

Bericht door Te©h »

De tappets regelen alleen maar de klepspeling, en als daar wat mis mee is, laten de kleppen zich op lage toeren wel horen door onregelmatig tikken in de kop. Ik vermoed eerder dat het je nokkenaskettingen zijn. Als die op z'n eind zitten lopen die op een gegeven moment tegen de bougiehulzen aan, maar verloopt ook je nokkenassen en dus de kleptiming. Dus even de bougiehulzen er uit draaien en de kettingen controleren.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Gebruikersavatar
Stefan
Shadow Motorclub leden
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 okt 2014, 18:48
Locatie: Schagen

Re: kleptiming / tapets probleem? vt 1100 88

Bericht door Stefan »

Dank je tech voor je antwoord. Ik ga ze er uit halen en controleren. En laat weten hoe het afgelopen is
De opknap foto's van mijn Shadow VT1100 1988
http://www.mijnalbum.nl/Album=LLDTTQ8G" onclick="window.open(this.href);return false;
verbreden van de brandstof tank:
http://myalbum.com/album/QM0ePPMPfrky" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
knutsel
Shadow Motorclub leden
Berichten: 1859
Lid geworden op: 19 dec 2006, 19:12
Locatie: Dieren

Re: kleptiming / tapets probleem? vt 1100 88

Bericht door knutsel »

als de ketting te ver is uitgerekt zal de timing daar zeer zeker last van hebben, wat resulteert is het slacht lopen op een laag toerental.
René
Biker of the year 2012
http://pcayefvf.mijnalbums.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
verkeersgeleider nummer 18
landelijk coördinator
welkom in ons midden
Gebruikersavatar
Stefan
Shadow Motorclub leden
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 okt 2014, 18:48
Locatie: Schagen

Re: kleptiming / tapets probleem? vt 1100 88

Bericht door Stefan »

Ik heb de bougie hulzen er uit gehad. Mankeert niets aan. Kettingen voelen ook strak. Maar denk dat ik een foutje met de nokkenas ketting van de eerste cilinder heb gemaakt. En er waarschijnlijk 1 tand naast zit. Ik weet nog dat ik aardig heb liggen peinzen hoe het nu precies moest werken met de afstelling uit de boeken. Wil voor de zomer toch het blok er voor er uit halen. Denk dat ik het niet red in het frame. De spanners de hoogte op meten. En de timing controleren en corrigeren. Helaas zijn er een hoop ritten die ik niet wil missen :-)
De opknap foto's van mijn Shadow VT1100 1988
http://www.mijnalbum.nl/Album=LLDTTQ8G" onclick="window.open(this.href);return false;
verbreden van de brandstof tank:
http://myalbum.com/album/QM0ePPMPfrky" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2287
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Re: kleptiming / tapets probleem? vt 1100 88

Bericht door Te©h »

Als je de tank er af haalt, kun je de moeren van het dekseltje waar het tandwiel onder zit los halen. Zet de krukas op FT en dan moeten de streepjes op het tandwiel gelijk staan met de cilinder. Een kleine afwijking van 1a 2mm is de normale slijtage. Als je nu een tandje er naast zit kun je de boutjes los draaien en het tandwiel van de nokkenas halen. Dan kun je het tandwiel een tandje naar voren of terug zetten. Door de krukas iets te draaien kan je het tandwiel weer op de nokkenas monteren. Krijg je het tandwiel niet gedraaid omdat de ketting nof gespannen staat, dan moet je op de spanner de vierkante nok infrukken en de ketting in het bougiegat terug drukken. De schuine nok komt dan naar boven en die kan je blokkeren door een spijkertje door het gaatje te steken.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Gebruikersavatar
Stefan
Shadow Motorclub leden
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 okt 2014, 18:48
Locatie: Schagen

Re: kleptiming / tapets probleem? vt 1100 88

Bericht door Stefan »

Te laat :-) ik heb vanochtend het blok er uit gehaald. Word er al handig in. Met 2uur op de werkbank. Spanners steken 8,5mm uit. 9 is vervangen. Dus van de winter nieuwe kettingen er in. Op de krukas staat van boven naar beneden F - F - - RT. De voorste en achterste stonden bij deze ter hoogte van het rondje van de R. Denk dus Door slijtage. Heb ze beiden 1tand verzet. Staan nu op het eerste streepje tussen F en R in. ( had op een forem een antwoord van jou gelezen dat iets eerder misschien beter is) Nu het blok weer aan het monteren en kijken hoe hij straks loopt
De opknap foto's van mijn Shadow VT1100 1988
http://www.mijnalbum.nl/Album=LLDTTQ8G" onclick="window.open(this.href);return false;
verbreden van de brandstof tank:
http://myalbum.com/album/QM0ePPMPfrky" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Stefan
Shadow Motorclub leden
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 okt 2014, 18:48
Locatie: Schagen

Re: kleptiming / tapets probleem? vt 1100 88

Bericht door Stefan »

Net de 1e testrit gemaakt,
Start veel beter,
liep te hoog stationair nadat ik de choke uit had gezet,
even gestopt om te kijken of mijn gaskabel te strak stond, maar heb de stationair terug moeten schroeven.
motor rijd enorm anders, nu pakt hij veel beter laag in toeren, bij te laag bokt hij wel een beetje, maar trekt daarna gewoon door, tot nu toe moest ik altijd meteen terug schakelen, omdat anders het blok bijna uit de fiets stuiterde.
klappen in de uitlaat bij gas los nemen is over, alleen bij terug schakelen en afremmen op de motor nog, maar niet meer zo hinderlijk.
motor is er echt van op geknapt.
Dacht eerst dat ik bij repareren van de voorste cilinder misschien een klep timing fout had gemaakt, maar de voorste en de achterste kettingen stonden exact het zelfde, en de achterste heb ik niet open gehad.
de spanners er ook uit gehad, slijtage sporen daar op vallen reuze mee,
en in het handboek hebben ze het over een nok hoogte van 9mm wanneer je de kettingen moet vervangen, kan alleen niet terug vinden hoeveel mm ze nieuw zijn.
ik ben in ieder geval blij dat de motor op geknapt is, kan met een gerust hart de zomer door :-)

Bedankt voor het mee denken :D
als bijlage een foto hoe het er voor, en erna was
De opknap foto's van mijn Shadow VT1100 1988
http://www.mijnalbum.nl/Album=LLDTTQ8G" onclick="window.open(this.href);return false;
verbreden van de brandstof tank:
http://myalbum.com/album/QM0ePPMPfrky" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Stefan
Shadow Motorclub leden
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 okt 2014, 18:48
Locatie: Schagen

Re: kleptiming / tapets probleem? vt 1100 88

Bericht door Stefan »

bestand toe voegen niet gelukt, 2e poging
Bijlagen
kleptiming.jpg
De opknap foto's van mijn Shadow VT1100 1988
http://www.mijnalbum.nl/Album=LLDTTQ8G" onclick="window.open(this.href);return false;
verbreden van de brandstof tank:
http://myalbum.com/album/QM0ePPMPfrky" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2287
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Re: kleptiming / tapets probleem? vt 1100 88

Bericht door Te©h »

Bij nieuwe kettingen staan de nokken van de s panners gelijk .
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Gebruikersavatar
Stefan
Shadow Motorclub leden
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 okt 2014, 18:48
Locatie: Schagen

Re: kleptiming / tapets probleem? vt 1100 88

Bericht door Stefan »

Dan schieten de kettingen met 8,5mm al aardig op. Ik zag op website's kettingen met een schakel stuk er tussen. Iemand een idee of deze zonder speciaal gereedschap vast te zetten is? Of heb je daar een klink apparaatje voor nodig?
De opknap foto's van mijn Shadow VT1100 1988
http://www.mijnalbum.nl/Album=LLDTTQ8G" onclick="window.open(this.href);return false;
verbreden van de brandstof tank:
http://myalbum.com/album/QM0ePPMPfrky" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Te©h
Shadow Motorclub leden
Berichten: 2287
Lid geworden op: 18 dec 2006, 21:35
Locatie: Utereg aan zee

Re: kleptiming / tapets probleem? vt 1100 88

Bericht door Te©h »

Je moet de oude ketting toch breken door een pen uit te drukken en die apparaatjes zijn niet duur. Je kan dan de nieuwe ketting aan de oude vast maken en door de krukas te draaien trek je de nieuwe ketting door het blok.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Plaats reactie