Pagina 1 van 2
Vt1100 C2 knallende uitlaat
Geplaatst: 21 mei 2016, 11:59
door Wil
Zoals je hier kunt lezen ben ik in het bezit van een hele mooie Shadow uit 1995. Motor technisch lijkt hij me helemaal in orde voor zover ik dat kan horen, zien en beoordelen.
Iets waar ik niet helemaal thuis in ben is de aanpassing van de uitlaat.
Ik heb hier de link naar YouTube met het geluid van mijn motor:
https://www.youtube.com/watch?v=q2GtYNQo-tc
Hij rijdt rustig weg (mooi geluidje) en op 7 seconden hoor enkele malen de knal uit de uitlaat die ik bedoel. Dit gebeurd bij het afremmen of terugschakelen. De ene keer wat harder en vaker dan de andere keer.
Voor zover als ik weet lijken het de originele uitlaten zoals je kunt zien op de foto hieronder.
Mijn vraag is eigenlijk: kan dit kwaad of klinkt het alleen leuk?
Vervolg vraag: is het schadelijk, wat is dan een oplossing?
Alvast bedankt.
Re: Vt1100 C2 knallende uitlaat
Geplaatst: 21 mei 2016, 19:51
door Ro1967
Zo te horen de afstelling, maar kan volgens mij geen kwaad, een shadow ploft nu eenmaal,

Re: Vt1100 C2 knallende uitlaat
Geplaatst: 21 mei 2016, 21:36
door Wil
Ro1967 schreef:Zo te horen de afstelling, maar kan volgens mij geen kwaad, een shadow ploft nu eenmaal,

Met "zo te horen de afstelling" bedoel dat dit zo hoort ?
Re: Vt1100 C2 knallende uitlaat
Geplaatst: 21 mei 2016, 22:08
door Ro1967
Het kan zijn dat hij wat teveel benzine krijgt, dat komt in je uitlaat en dan ploft hij. In je carburateurs zitten 2 luchtschroeven, hier kun je dat mee afstellen. Ik heb zelf ook een vt 1100 en deze ploft ook, mijn vorige vt1100 plofte meer en harder, met gas los laten en afremmen op de motor.
Re: Vt1100 C2 knallende uitlaat
Geplaatst: 22 mei 2016, 11:55
door boot
hoi,
Hele harde backfire kan de uitlaat klep of uitlaat zelf beschadigen.
Dit gebeurt niet snel, ik heb een savage die knalt al jaren

gr.
boot
Re: Vt1100 C2 knallende uitlaat
Geplaatst: 22 mei 2016, 21:44
door Stefan
Die van mij knalt "aardig" bij afremmen op de motor, de carburateurs gereinigd, en afgesteld, maar blijft het eigenlijk doen, maar als ik met een shadow toertocht mee rij, zijn er meer, hoort er een beetje bij, niet druk om maken dus

Re: Vt1100 C2 knallende uitlaat
Geplaatst: 23 mei 2016, 11:17
door Gummiebeer
Mooi he, zo'n klappende Twin
Daarom ben ik ook niet zo van de viercilinders, dat loopt allemaal veelste soepel.
Mijn vorige motor, een transalp, kreeg van mij een Laser non legal erop. Dat knalde hard met de gaskraan dicht en uitrollen
Dat knallen uit de uitlaat is niet erg. Backfire is erger..Backfire is het terugslaan van de explosie naar het INLAAT traject, dus dan knalt het in het luchtfilterhuis en dat is wel erg.
Re: Vt1100 C2 knallende uitlaat
Geplaatst: 23 mei 2016, 15:25
door Wil
Bedankt allemaal voor jullie berichten!
Gummiebeer schreef:Mooi he, zo'n klappende Twin
Daarom ben ik ook niet zo van de viercilinders, dat loopt allemaal veelste soepel.
Mijn vorige motor, een transalp, kreeg van mij een Laser non legal erop. Dat knalde hard met de gaskraan dicht en uitrollen
Dat knallen uit de uitlaat is niet erg. Backfire is erger..Backfire is het terugslaan van de explosie naar het INLAAT traject, dus dan knalt het in het luchtfilterhuis en dat is wel erg.
Hoe weet je het verschil Gummiebeer?
Re: Vt1100 C2 knallende uitlaat
Geplaatst: 23 mei 2016, 18:28
door Gummiebeer
Wil schreef:Bedankt allemaal voor jullie berichten!
Gummiebeer schreef:Mooi he, zo'n klappende Twin
Daarom ben ik ook niet zo van de viercilinders, dat loopt allemaal veelste soepel.
Mijn vorige motor, een transalp, kreeg van mij een Laser non legal erop. Dat knalde hard met de gaskraan dicht en uitrollen
Dat knallen uit de uitlaat is niet erg. Backfire is erger..Backfire is het terugslaan van de explosie naar het INLAAT traject, dus dan knalt het in het luchtfilterhuis en dat is wel erg.
Hoe weet je het verschil Gummiebeer?
Een gedempt plofje in de buurt van de tank (luchtbuis eronder) was backfire bij m'n Alpje, ging meestal samen met een soort tikje. Dat zal bij de Shadow idem zijn. Dan ging het om ontbranding in de luchtinlaat. Vaak was dat met gas geven vanuit het middengebied qua toerenbereik.
Het ploffen van de uitlaat hoor je alleen met opschakelen, gas terug en uitrollen in versnelling.
Backfire wordt vaak veroorzaakt door valse lucht in het inlaattraject en heeft weinig te maken met de afstelling van de carb.
Een flinke backfire kan wel je luchtfilterhuis mollen, ik was er getuige van bij een Renault 25 op gas, blijft niet veel van over!
Overmatig ploffen in de uitlaat is vaak een mengsel probleem, maar dan is de afstelling wel heel verkeerd afgesteld.
Re: Vt1100 C2 knallende uitlaat
Geplaatst: 23 mei 2016, 18:35
door Ro1967
Als die in je luchtfilter ploft bij een vt 1100 c2 zal je dat onder je kont voelen, daar zit namelijk het luchtfilter

Overmatig ploffen in de uitlaat kan ook duiden op vervuilde carburateurs, dit had ik namelijk bij mijn vorige vt 1100 c2
Re: Vt1100 C2 knallende uitlaat
Geplaatst: 23 mei 2016, 18:37
door Gummiebeer
Ro1967 schreef:Als die in je luchtfilter ploft bij een vt 1100 c2 zal je dat onder je kont voelen, daar zit namelijk het luchtfilter

Okee
Bij een 500 zit die namelijk onder de tank, net als transalp, vandaar

Re: Vt1100 C2 knallende uitlaat
Geplaatst: 26 mei 2016, 17:24
door boot
deze is mooi, in het groot word het allemaal een stuk duidelijker
https://www.youtube.com/watch?v=kCIQ1YbtbJg" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Vt1100 C2 knallende uitlaat
Geplaatst: 09 jun 2016, 13:53
door Wil
Iemand attendeerde mij erop dat het knallen ook te maken kan hebben met de ontsteking?
Ik zou dit knallen namelijk graag wat minder of helemaal niet meer zien. Iemand hier ervaring mee?
Re: Vt1100 C2 knallende uitlaat
Geplaatst: 09 jun 2016, 18:09
door Hans Snel
Hoi Wil
Ik heb bij de Honda's die ik heb gehad nog nooit aan de ontsteking gezeten.
Ik heb nu een paarse C2 van 96 en die ploft niet. moet er wel bij vertellen dat hij op de sproeiers na nog standaard is.
Dat is gebeurd bij vorige eigenaar, dus het moet kunnen zonder ploffen.
Gr Hans Snel
Re: Vt1100 C2 knallende uitlaat
Geplaatst: 09 jun 2016, 18:57
door Dino
Niks te maken met ontsteking. Is puur je mengsel. Een niet goed mengsel verbrand niet volledig in de cilinder en komt dan in de uitlaat tot ontbrandong. Dit kan met zowel een te rijk als te arm mengsel.
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk