Nieuwe schokbrekers nodig of afstellen?

Moderators: knutsel, Hillywood

Plaats reactie
Remco
Forumgebruikers

Nieuwe schokbrekers nodig of afstellen?

Bericht door Remco »

Beste mensen,

Ik heb vandaag voor het eerst gereden met een passagier, ik rijd nog niet zo lang, het volgende is er aan de hand:
Kuiltjes die wat dieper zijn of rijden op straatklinkers zorgt er nu voor dat ik de achterkant hoor klappen, net alsof de vering niet goed werkt.
Glooiende hobbels zoals verkeerdrempels lukt wel dat gaat geleidelijk en dan werkt de vering naar behoren. Alleen heb ik het ook wel eens trouwens.
Wat zou het euvel kunnen zijn, ben ik toe aan nieuwe vering of is het een kwestie van de veren meer op spanning brengen of kan er wat anders aan de hand zijn? Mijne komt uit 1989 (1100) import uit de USA en sinds januari in mijn bezit. De teller staat op 17000 mile.

Wie kan mij van advies voorzien?

Alvast dank en groeten,
Remco
Hans Snel

Re: Nieuwe schokbrekers nodig of afstellen?

Bericht door Hans Snel »

Hallo Remco,
Er kunnen meerdere dingen zijn: Banden spanning en de leeftijd van de band, dat is af te lezen bij het dot nummer de laatste twee nummers is het jaartal.
Als de band hard en stug is dan stuiterd hij meer.
Banden spanning is variabel tussen 2.3-2.8.
Schokbrekers zijn instelbaar met de speciale sleutel Afbeelding zit als het goed is in het gereedschap zakje.
Staat hij op z'n einde dan ben je toe aan nieuwe.
Het zal ook beschreven staan in het werkplaatshandboek, kan je wel vinden op mijn site.
Het even uit zoeken wat voor jou het beste is, tenslotte hebben we allen een andere voor keur.

Gr Hans Snel
Remco
Forumgebruikers

Bericht door Remco »

Hans Snel schreef:Hallo Remco,
Er kunnen meerdere dingen zijn: Banden spanning en de leeftijd van de band, dat is af te lezen bij het dot nummer de laatste twee nummers is het jaartal.
Als de band hard en stug is dan stuiterd hij meer.
Banden spanning is variabel tussen 2.3-2.8.
Schokbrekers zijn instelbaar met de speciale sleutel Afbeelding zit als het goed is in het gereedschap zakje.
Staat hij op z'n einde dan ben je toe aan nieuwe.
Het zal ook beschreven staan in het werkplaatshandboek, kan je wel vinden op mijn site.
Het even uit zoeken wat voor jou het beste is, tenslotte hebben we allen een andere voor keur.

Gr Hans Snel
Dank je Hans voor een uitgebreid antwoord, ik ga er morgen mee aan de slag.

Groetjes
Remco
Te©h
Shadow Motorclub leden

Bericht door Te©h »

Die afstelling is eigenlijk voor het gewicht wat er extra mee genomen word. Denk aan een passagier of tassen. Het is een motor uit 89 en de shadow's staan er om bekend om hun Amerikaanse vering, dus deinend en voor ons dus slap. Zet er nieuwe set Hagonnetjes onder en je hebt ineens een stak sturende motor die met uemand achter op niet doorslaat.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Remco
Forumgebruikers

Bericht door Remco »

Te©h schreef:Die afstelling is eigenlijk voor het gewicht wat er extra mee genomen word. Denk aan een passagier of tassen. Het is een motor uit 89 en de shadow's staan er om bekend om hun Amerikaanse vering, dus deinend en voor ons dus slap. Zet er nieuwe set Hagonnetjes onder en je hebt ineens een stak sturende motor die met uemand achter op niet doorslaat.

Dank voor je bericht. Ik heb ze op maximaal staan, alleen rijden is prima zo, nu nog eens proberen met een passagier....
Groeten,
Remco
Te©h
Shadow Motorclub leden

Bericht door Te©h »

Je maakt de vering wat stugger, met iemand achterop slaan ze door. De demping is nog steeds te soft, goed te merken in lange bochten met hier en daar een bobbeltje waardoor de kont flink beweegt.
Voor geduld moet je tijd hebben
2x Vt 1100c '86, Vt1100c1 '92 in delen dat wel, Guzie 65 '87 verkocht, Shadowagon, in ontwikkeling:Spartan Manor '47 .
"The bitterness of poor QUALITY remains long after the sweetness of low PRICE is forgotten"
Biker van het jaar 2005
Plaats reactie